21.09.2011

Sivert Høyem - Long Slow Distance



I noen dager nå har jeg kost meg med "Long Slow Distance", den siste plata til Sivert Høyem. Fra første stund hørte jeg den var bra, men med mer lytting kommer nye lag med kvaliteter frem og plata bare vokser.

Kost meg med er et mildt uttrykk. Denne plata elsker jeg. Det er seigt, mørkt og til dels blytungt. "Under Administration" er et fantastisk stemningssettende åpningsspor. En liten dose Depeche Mode finnes i mange spor på plata, også på denne sangen. "Long Slow Distance" er trist og majestetisk og et passe spor å kose seg med for en musikkelskende triatlet. Blown Away er enkel, vakker, trist og mørk

Plata er stappfull av tunge musikalske stunder, mørk variasjon og sorte perler. En plate å elske når hetta på duffelcoaten igjen kan trekkes over hodet og tåka legger seg.

Årets norske plate? Helt uten tvil! Og det i et sterkt norsk musikkår.

Ingen kommentarer: