09.11.2009

Bølgefestival på Akerøya


Forrige helg bølgefestivalet jeg. To hele dager festivalet jeg i bølgene. Til tross for lite vind og lite bølger, bølget festivalen frem og tilbake hele helgen.

Bølgefestivalen er barnet til Kajakkentusiasten på Skjærhallen. Under Bølgefestivalen er det meningen at alt fra nybegynnere til de tøffeste av de tøffe skal få testet ut litt grenser og lært noe nytt. Slik sett og sett på andre måter ble det en vellykket helg.

Akerøya er en del av Hvaler og ligger virkelig ut mot havet. Helt uten Rune Rudberg og annen støy, men med en liten mink som pilte frem og tilbake og stjal mat. F.eks. klarte den å få med seg litt ærfugl som tidligere på dagen var slaktet bakpå en kajakk. Stilig. Eiere av plastkajakk trenger ingen skjærefjøl eller slaktebenk for å rense fugl og større vilt. Fugl får lett plass og har du en moskus så trer du en på spissen og spretter den opp. Padleåra kan brukes til å skuffe vekk gørr. Hard core friluftsliv.

Hvordan padleren Petter fanget ærfugl og krabbe? Mest sannsynelig ble ærfuglen tatt med et svært høyt og aggressivt støttetak. Krabbene ble trolig plukket under utføring av en eller to godt utførte eskimoruller på grunna.

Novemberliv i kajakk og telt er lekkert. Jeg hadde liksom ikke tenkt at det var slik det skulle bli i sommer. Da trodde jeg kajakk var en sommeraktivitet. Nå vet jeg så mye bedre og er glad for det.

I starten var det litt lite vind og flatt vann på østsiden, men bølger ble funnet og vi kunne teste ut bølger som brøt over grunner og bølger som brøt over skjær. Prøve sjøl og se på andre som prøvde. Feile sjøl og se på andre som feilet. Mye læring på få timer. Første dag forsiktig. Andre dag med større vilje til risiko.

Og andre dag med hjelm. Det eneste blodet som kom på en av kajakkene var det før nevnte ærfuglblod. Men padling i bølger i større grupper og over skjær innebærer en hvis risiko for å smelle nepa i en stein eller i en kajakk. Da er det fornuftig å ha hjelm på hodet. Rett og slett påbudt. Så det var jammen fint at den eneste tullebukken som ikke hadde med seg hjelm fikk låne en. Tusen takk.

Jeg fikk surfet og jeg fikk gitt kajakken understellsbehandling over svaberg. Jeg fikk badet i kjølig vann og prøvd på redning. Og jeg fikk kake, nøtter, sjokolade, kjeks og annet. Mat, mat mat over hele linja.

Mine bilder fra turen er så snille. Det er fordi jeg ikke hadde nerver til å ta bilder når det var som mest rocka. Derfor har jeg lånt et bilde fra Mr. Kajakkentusiasten. Så kan dere jo gjette på hvilke bilder som er mine og hvilket som Halvor sitt.

Den var vanskelig tenker jeg?


Ingen kommentarer: