28.02.2010

Hvor mye må jeg trene for en Ironman?

Av en eller annen grunn er spørsmålene ”Hvor mye trener du?” og ”Hvor mye må jeg trene for en Ironman?” gjengangerspørsmål. Og så er det jo desverre slik at det selvsagt ikke finnes en fasit.

For å svare må vi jo vite: Hva slag form er du i? Kan du svømme? Hva er idrettsbakgrunnen din? Har du levd et aktivt liv eller er du en nyfrelst, tidligere storrøyker? Hvordan trener du? Hva teller du som treningstimer? En masse faktorer spiller inn og ikke minst er denne viktige: Hva er ambisjonen din?

Skal du gå i mål rett under cut off på 15 eller 16 timer? Skal du løpe i mål på 11 timer? Eller 10? Er dette en sånn ”dette må jeg gjøre for å kunne krysse av i boka med tittelen ”Ting jeg tror jeg bare mååå gjøre””? Eller har du tenkt å leve lenge i sporten og gjøre det til en livsstil?

Så jeg vet ikke hvor mye du må trene for å fullføre en Ironman-konkurranse på din måte, men jeg vet hva jeg selv har gjort. Jeg vet at det ikke er så mange timer og ikke så avansert trening og utstyr som må til for å gå i mål på en Ironman-distanse. Mine konkurranser i 2004, 2005 og 2006 var slik. Det var subbemosjonisten som tøffet seg igjennom og overlevde en lang dag.

I 2007 trente jeg 100 timer mer i løpet av året og trente også litt smartere og mer strukturert. I 2008 klaffet det meste og det med ukentlige treningsmengder fra februar til august på 8-14 timer. De fleste ukene rundt 10 timer. I 2009 var jeg i kjempeform, trente like mye som i 2008, men bommet og besvimte på konkurransedagen.

Svaret for meg har altså vært at så veldig mye trening har ikke vært nødvendig. Det har selvsagt ikke blitt de store resultatene, men for meg har det aldri vært ambisjonen. Triatlon er for meg en livsstil. Jeg skal kose meg med trening og konkurranser i et tilnærmet normalt liv, jeg skal holde på lenge og jeg tror at jeg kan bli bedre år for år, selv om jeg akkurat har passert 45 år.

Så i år regner jeg med å trene 350-400 timer (pluss noen timer i havkajakk)

Til slutt en oversikt over mine resultater, mine treningsmengder og et langsiktig mål.

2004: 15:38:41 (IronDuck, kupert sykkelløype) =200 timer
2005: 13:49:58 (Kalmar, flat) =250 timer
2006: 14:39:33 (IronDuck, ødelagt styre etter 10 km) =250 timer
2007: 12:55:28 (Kalmar, flat)=340 timer
2008: 12:12:24 (Roth, kupert sykkelløype) =370 timer
2009: DNF (Kalmar)
2030: IM Hawaii

Ingen kommentarer: