30.11.2007

Åndelig coaching

Etter kjendisprat og nakenbilder krever denne siden åndelig balanse.

Jeg har tidligere vært inne på en eventuell marginal nytte av å ha Aristoteles som triatlontrener, men det finnes andre urgamle alternativer. I disse dage er det mektig populært blant mange og meg selv å henvise til ”Triathlete’s Training Bible”. Men det finnes jo en eldre bibel. Originalen liksom. Og at bibelen er relevant litteratur for å coache på området idrett, det kom som et lite sjokk.

For selv jeg med religionshistorie grunnfag, diskusjoner på puben og krampelesing før eksamen var ikke klar over Paulus’ idrettsfaglige bakgrunn. Jeg er religionshistoriens Grimberg og ser med klart blikk for meg Paulus det han sitter i sitt kalde avlukke og er trener for korinterne. Langt unna er de og coachingen må skje med skriftrull og kurer og han skriver ved en anledning en liten påminnelse til de korintiske atleter: ”Vet dere ikke at de som er med i et løp på idrettsbanen, de løper alle sammen, men bare én vinner seiersprisen. Løp da slik at dere vinner den!” (Korinterne 9,24)

”Vi er alle vinnere” og breddeidrett var tydeligvis ikke tema for Paulus. Pauli treningsord var mer enn sånn ”andreplass er første taper”-holdningen.

Han om det

Ingen kommentarer: