06.07.2009

De tretti siste

Da jeg var liten, drømte jeg om at musikk skulle være billig og at jeg skulle ha mye penger. Det var så mye jeg ville ha og så lite penger å kjøpe musikk for. Det ble kanskje nok til 10 plater i året og jeg ønsket meg så inderlig 20 til. Ikke 20 tilfeldige, men 20 nøye vurderte plater.

Da kostet en LP-plate 59.50 og i dag koster en cd fra Play.com litt under det. I dag har jeg vesentlig mye mer penger å bruke på meg selv og musikk. Og jeg kjøper veldig mye mer musikk enn da.

I dag bringer jeg en liste over de tretti siste jeg har kjøpt i år. Veldig bra plater mange av disse her. Men ingen av dem fylte et så stort savn som de jeg kjøpte da jeg var 14 år. Ingen av dem var i nærheten av være så nøye vurdert og prioritert. Og antageligvis vil ingen sette så dype spor og bli så elsket som f.eks Elvis Costello - This years modell. Er det kanskje også en konsekvens av økt tilgjengelighet? Har jeg blitt en manisk musikkonsument i stedet for musikkelsker? Har jeg blitt et offer for min egen kjøpekraft?

Velvel, her er lista:

Deliverance - Opeth
Blackwater Park - Opeth
With Teeth - Nine Inch Nails
Downward Spiral - Nine Inch Nails
Lest We Forget: Best Of Marilyn Manson - Marilyn Manson
Kill Em All - Metallica
Ride The Lightning- Metallica
Shogun - Trivium
In Keeping Secrets Of Silent Earth: 3 - Coheed And Cambria
No World For Tomorrow - Coheed And Cambria
Oxygene - Jean Michel Jarre
Tubular Bells - Mike Oldfield
Kasabian - Kasabian
Cage The Elephant - Cage The Elephant
Battle For The Sun - Placebo
Love Metal - HIM
Music For The People - The Enemy
Journal For Plague Lovers - Manic Street Preachers
Wolfgang Amadeus Phoenix - Phoenix
The Best In Town - The Blackout
Very Best Of - Siouxsie And The Banshees
New York - Lou Reed
Very Best Of Lou Reed - Lou Reed
The Sound Of The Smiths: The Very Best Of - The Smiths
Synd - Imperiet
Blå Himlen Blues- Imperiet
Thåström - Thåström
Det Är Ni Som E Dom Konstiga - Thåström
Vår Del Av Stan - Masshysteri
The Deep End - Madrugada - The Deep End

Ingen kommentarer: