25.03.2006

Leder for Norges største og beste triatlonklubb...


Det er jeg, helt uten tvil. Det er et faktum og kommer til å være det i hvert fall 1 år til. Og ærlig talt, så har jeg ikke alltid hue med meg. Bildet som er stjålet fra www.hicksnett.com er for meg et minne om en av de virkelig flotte dagene i mitt liv. Eller egentlig ikke.

Dette bildet er fra Eidfjord mini-triathlon 2004. Kjenner du ikke til den fantastiske bygda Eidfjord? Med verdens mest positive folk? Din feil. Ingen andres feil enn din. Bare ikke gjør samme feil som meg, bygda heter ikke Eidsfjord. Eidfjord. Uten "s". Men altså, det er du som kan gjøre noe med denne grove mangelen i din karakter. Du kan reise til Eidfjord og se hvor vakkert det er der og oppleve hvor trivelige folk det er som bor der. De av oss som på en eller annen måte har vært involvert i å arrangere www.nxtri.com elsker stort sett Eidfjord. For meg er hjelpsomhet og varme de to første orda jeg tenker på når jeg tenker på Eidfjord.

Det er mulig at det finnes noen triatlonutøvere som ikke elsker Eidfjord like høyt og som ikke tenker på varme når de tenker på Eidfjord. Det disse triatlonutøverne gjør er å tenke på selve fjorden og rett som det er så er den kald. Til nå har den vært veldig kald når "Norseman Xtreme Triathlon" har vært arrangert i august. Dette til tross for at lokalbefolkningen hevder at det vanligvis er 17-18 grader i vannet i starten av august. Men "lokalbefolkning" hevder alltid mye rart. Det er derfor de er lokalbefolkning, det er de som vet hvordan det vanligvis er "her". Når ikke de "andre" er "her". Vi andre opplever det ikke helt på samme måten. Sånn er det bare. De vet noe helt annet om stedet enn oss andre.

Og kjører du den nye fine cabin-cruiseren din i full fart ut Drammensfjorden, så er det lokalbefolkningen som sitter på en benk på stranda og vet at like forran deg er det en sandbanke som du kommer til å kjøre dine svarte og skitne 1 million kroner bom fast i. De vet hvordan det er. Det vet ikke du. Og så går de sakte hjem mens de koser seg med et vakkert minne av båten din som står dønn fast. Sånn er det. Jeg har vært lokalbefolkning jeg også.

Men altså Eidfjord mini-triathlon. Det skal du få med deg og det er da du skal oppleve Eidfjord. Du får oppleve en fantastisk stemning, krystallklart vann og en sykkelløype med bare litt grus som det går helt fint å sykle med tynne hjul på. Og så kan du stå opp tidlig om morgenen dagen etter, eller være våken og gå på bygdefylla med de unge i Eidfjord hele natta, og stå på brygga og se alle deltagerne gå om bord i båten for å bli kjørt nesten 4 km ut i fjorden. Der ute i grålysningen starter den lange ferden mot Gaustadtoppen.

Men hvis du som meg blir med på Eidfjord Mini Triathlon, så husk å ta på deg nummerlappvesten når du kommer opp av vannet og skal ut på sykkel. Jeg glemte det. Og jeg oppdaget det ikke før etter 3 km. Jeg måtte sykle 3 km tilbake for å hente nummerlappen. Det ble vill jubel hos noen som trodde jeg var førstemann inn fra sykkel. Jeg var jo ikke det, men jeg var faktisk ganske raskt opp av vannet, men resten ble jo ganske sært. Det ble ikke en bra dag. Men det var ikke Eidfjord eller lokalbefolknings skyld. Bare min egen.

Ok, sånn kan en samtale med meg være. Det kan ta litt tid før jeg kommer frem til poenget. Og poenget er ofte ganske poengløst. Som en norsk landskamp i fotball tror jeg.

Ingen kommentarer: