20.06.2007

Like dum til vanns som til lands

I Sharialoven, Gulatingsloven eller andre gode gamle skrifter er jeg helt sikker på at det finnes fornuftige passasjer som kan gi ”Vegtrafikkloven” og ”Lov om livet på bøljan den blå” den nødvendige tyngde. Den tyngde de helt klart mangler i dag.

Som turtriatlet føler jeg meg trygg i skiftesonen. Og når hele lille meg skal ut for å løpe er det også sjelden jeg blir opprørt og skremt av motoriserte idioter. Sykling derimot skjer ikke uten sinnsbevegelser, så litt retta avskilting der hadde vært fint.

Men også opphold i den salte lake er farlig.

Hai, murene, krabber og maneter er de farer harrahjertene tradisjonelt skremmes av, men farene har blitt flere, tyngre og raskere for hvert år. I år vil flere og flere inkompetente, rike og stein, stokk dumme båtførere gjøre sitt beste for å gjøre verden uttrygg for andre mennesker.

En tilfeldig dag står begge disse to sjøheltene på nett: Admiral Ali og Kontreadmiral Tommy.

Jeg vet ikke og vill ikke vite hvem Ali og Tommy er, men jeg er villig til å satse litt penger på at de er en slags kjendiser med mer en marginalt mer penger enn kjennskap til ferdsel på sjøen, båtvett og helt vanlig vett. Dette er et flott sitat: ”Slikt kan skje alle når man kommer inn til ei lita kai med en forholdsmessig stor båt”. Pølsevev og sludder. Jeg har sett folk legge til kai, lukeparkere, med stor seilbåt. For seil. I relativ sterk vind. Det handler bare om å mestre kjøretøyet, men Ali og Tommy er ingen Mestre.

Kai, havner og andre båter blir pinneved i sommer, men også slitasjen på skjærgården vår øker. På hvert skjær kjøres det med stort fart opp 2-3 millioner i glassfiber. Kysten vår blir planert planende av Hydrolifter og Sagafjotter.

Noe må gjøres for det stopper ikke der. Kamikazebåtførerne truer også reproduksjonen i fjæra.. Landets måker og ender og annen strandnær hekkefugl har jo snart ikke et skjær eller holme hvor de kan ha seg og hekke og klekke.

Og hvordan var det medstraffen? ”Viser det seg at TV-kjendisen har hatt en hastighet på mer enn fem knop 150 meter fra land vil han bli forelagt et forenklet forelegg på 1500 kroner”

Vow! Det kommer til å svi. Av hensyn til allmennheten, allmenningene og bade- og vadefuglene bør de ansvarlige myndigheter autorisere bruk av unødvendig vold for å få bukt med idiotene.

Litt godt synlig prikkbelastning må til. La dem føle det på kroppen.

Ingen kommentarer: