24.04.2008

Fort gjort å trampe feil

Det er så mange måter du kan trå feil på. Det å si feil ting til riktig person eller riktig ting til feil person er jo klassikere. Hvis du f.eks. er på et studiested, la oss som eksempel ta Nordiske høyskolen for folkehelsevitenskap i Göteborg. Den skolen som jeg tilfeldigvis er på akkurat nå. Og så for eksempel har du en lærebok som heter ”Qualitative Methods in Public Health Research”. Kanskje synes du den boken ikke er så god som den burde være, ja du synes rett og slett at den stinker og du har lyst til å si det til den som er ansvarlig for kurset. Og så gjør du det og så svarer kursansvarlig:

”Jeg synes den er rätt bra, och min mor er redaktør av boken”

Da kan du fort få følelsen av at du har trampet litt i et instrument med svarte og hvite tangenter.

Det skal sies at boken til tider er svært dårlig, men ikke uten gode deler. Kanskje ikke så mye det forfatterne har skrevet, men noen av klassikerne er sitert og der finnes det kloke ord.

”We are seldom aware that our understanding of a phenomenon does not match someone else’s understanding. We are not even aware that we see the world as it is; without further reflection, we take it for granted that others see it exactly as we do”. Marton sa det, ikke jeg desverre.

Men på den annen side så var det ikke jeg som sa det om kursboken heller. Selv om det ikke ville vært helt utypisk. Det ville ikke det.

Ingen kommentarer: