05.04.2008

Undergraving i sal med vektstang

”Oooops I did it again”. Avveksling fra rutine og aktivitet med innslag av sosialt samvær har vært undervurdert i treningen til nå. For å prøve å forhindre den vanligste belastningsskaden for triatleter, sosial inkompetanse, har jeg dratt ræva mi til Friskis og Svettis for andre gang. For jeg så at det var bra forrige gang. Bra trening, passe sosialt og med litt oksygenfattig luft mellom hvert individ. En viktig detalj for å forhindre at det ikke blir for tett for en triatlet med 10 meter draftingsone som komfortintimitetssone.

På onsdag var vi tre menn i salen. Tre trinne menn, fire fnittrende småfrø og for øvrig fullt av flotte kvinner i de fleste aldre. Inntogsmarsjen ble spilt og herrelaget tok oppstilling i en slags uslepen diamantformasjon i salen. To fornuftige sto i bakrekka og jobbet. Aller fremst, helt der fremme ved speilet, sto en hardt arbeidende spiss uten kvalitetskontroll. En spiss som kun tok hoftefeste under ”baletten”. ”Baletten” er oppvarminga det. Da skal det varmes opp rytmisk til musikk. Jadda.

Eller bare varmes opp til musikk. Jeg føler at jeg jobbet veldig godt helt der fremme og fikk skapt litt uro i rekkene. Fikk ødelagt litt for rytmen og flyten til de andre liksom.

Status: Fornøyd med treninga og er rett og slett veldig fornøyd med at jeg som urytmisk, overvektig mann i svettegjennomsiktig oransje t-skjorte velger denne fremskutte posisjonen og tar ansvar. Og at jeg på denne måten er med å påvirke resultatet for alle.

Etterpå tipset en vennlig sjel meg om at i øvelsene skal man telle til fire for å få riktig rytme. Særlig. Jeg bedriver triatlon. Jeg teller kun til 1-2-3, 1-2-3, 1-2-3.

Bent. Best uten ball. Og best uten musikk. Og helt klart på tide å gjøre noe med den sosiale inkompetansen. Eller rytmesansen.

Sluttmerknad: Den oransje t-skjorte som ble gjennomsiktig av svette ligger nå og spreller på bunn av søplebøtta. Det var sikkert den som fikk instruktøren til å flytte seg med et oppgitt sukk.

2 kommentarer:

lemy sa...

Morsomt Bent! Takker for dype tanker og velformulerte refleksjoner. Sender den til massedistribusjon i de vide Friskis&Svettis-kretser.

Hilsen Instruktøren (som flyttet seg av hensyn til deg, grunnet luktekomfortsone for svett og velbrukt lederantrekk :-))

Oslofjord Triatlon sa...

Takk til instruktøren for trivelige ord :-). Til evt andre lesere av denne kommentaren. Lederantrekk betyr ikke antrekk i leder/lær, men er mer instruktøruniformen. Sånn, da skulle det være avklart.