23.09.2009

Verdipapiroppbevaring

En gang da Helene var ganske liten, så var det en dag jeg var snill. Så snill var jeg at Helene følte for å gi meg en blankosjekk. Hun var nok ikke helt klar over hva en blankosjekk var, men det var det hun ga.

"Pappa er snil så ham skal få et ønske oppfylt."

Nå har det gått noen år og jeg har enda ikke brukt den. Den henger på kjøleskapdøra. Noen ganger ser Helene den og lurer på om jeg ikke skal bruke den snart. Hver gang forklarer jeg at den skal jeg bruke en dag jeg virkelig, virkelig trenger den. Så ser Helene litt engstelig ut. Og så glemmer vi den et år til.

Jeg har ingen plan for når jeg skal bruke den, men jeg vet den skal bli god å ha. Kanskje hun en dag kommer trekkende med en usunn type som drikker øl, røyker og spiller i band? Da kan jeg gå til kjøleskapet, ta vekk kjøleskapsmagneten, vise Roy Petter lappen og peke på døra.

Og Helene vil forstå og gjøre som jeg sier, men hun vil aldri skrive ut blankosjekker igjen.

Eller kanskje jeg bare skal bruke den for å få henne til å rydde rommet en dag det ser ille ut?

Ingen kommentarer: