08.12.2009

Terskelltrening er inn igjen!

Jeg begynner å nærme meg tiårsjubileet som triatlonmosjonist. Jeg lurer på om det var i 2000 at jeg debuterte under Oslo triathlon?

Fordelen med å ha trent triatlon i noen år, er at jeg kjenner kroppen min sånn noenlunde. Og siden det er en relativt stor kropp så er jo det bra. Fordelen med å ha trent triatlon i noen år er at jeg har bygget en base. Fordelen med å ha trent triatlon i noen år, selv om de er få, er at mye er allerede gjort og prøvd. Fordelen med å ha trent triatlon i noen år er at jeg kjenner meg selv.

For å ta det siste først. Jeg kjenner meg selv såpass godt at selv om jeg har en plan som er en ramme for hva jeg skal gjøre og hvor mye jeg skal trene, så kommer jeg ikke til å følge den slavisk. Treningsfrihet under ansvar for egen måloppnåelse er min stil. Sånn er det bare. Hadde jeg tvunget meg inn i en 100%-ramme hadde jeg ikke kommet til start en gang. Jeg hadde brent ut en gang i mars.

Det vil si at jeg ikke blir så bra som jeg kunne blitt. Hvis jeg hadde vært en annen. Jeg jobber med å bli så bra som jeg kan bli. Som meg. Som 70-åring.

Når det gjelder feil som er gjort så er de sikkert tallrike som ørkenens sandkorn, men noen vet jeg om.

I fjor var første vinteren jeg ikke trente terskelintervall på sykkel. Jeg trente ganske mye frekvenstrening, enbent tråkk og styrketråkk. Jeg hadde også ganske lite langturer ute og på rulle.

Resultatet var at da våren kom hadde jeg veldig lite styrke i tråkket, for lite utholdenhet og jeg brukte alt for lang tid på rette opp den feilen. Så nå er det delvis tilbake til oppskriften fra tidligere år. Enbent tråkk og frekvenstrening legger jeg inn i langturer på rulle. Styrketråkk fortsetter jeg med, men ikke så mye som i fjor.
Terskelintervall blir igjen en fast gjenganger og jeg startet i dag. Fordelen med å trent triatlon noen år før var at jeg hadde en rimelig god idé om hvilken motstand/frekvens som ville gi den ønskede pulsutvikling på en 3 ganger 5-minutters økt. Og jeg traff. På siste fem-minutter toppet jeg ut litt over terskel. Neste gang blir det 3 ganger 6 minutter og så økes det på mot de deilige øktene på 10-15-10 som kommer et stykke ut på vinteren.

Dette tror jeg på. Dette tror jeg funker for meg. I morgen tenker jeg at jeg skal fortelle om noe jeg gjorde i år som virkelig fungerte!

Ingen kommentarer: