18.09.2007

Veien mot Roth (versjon 1)

Jeg har tenkt meg om en gang til. Jeg har tenkt godt og grundig og redusert planlagt treningsmengde fra 500 t til 450 t i året i forhold til tidligere planer. Det blir ca 100 timer mer enn i år og det er sterk nok økning det. Mulig å gjennomføre, men krever innkjøp av en del selvdisiplin på Smart Club til bruk i vintermørke og iskald motvind. Holder ikke det blir det pisk.

450 t i året gir en grovskisse som ser slik ut:




Knapt har jeg rukket å sette opp førsteutkastet for "Veien mot Roth" før jeg har lokalisert noen av problemukene. 11.februaruka skal jeg trene 10,5 timer, 18.februaruka skal jeg trene 12 timer, 10.marsuka skal jeg trene 11,5 timer og 17.marsuka 12,5 timer. Etter det blir det forhåpentligvis bedre selv om timene blir flere.

Etter hvert blir jo dagene lysere og varmere og asfalten vakker og tørr, men februar og mars er ikke vanligvis kjent for å bringe lys, glede, mange plussgrader og bare veier.

Løpingen skal gå greit hvis det bare ikke blir minus 15 grader uke ut og uke inn. Svømmingen skjer inne og er en frostløs fryd. Styrketreningen også. Men hva med syklingen, hva med 3 timers sykkelturer i februar? Hvordan inn i huleste svingete hakkebakkeskogen skal jeg få til nok timer på sykkelen uten at jeg tørner på rulla, hopper ut av vinduet og truer naboen med en avsaget drikkeflaske? Mulig det kan løses med å kombinere f.eks 1,5 time ute med piggdekk og frostveske i blodet og så sykle 1,5 time på rulle etterpå mens skjegget tiner?

12 timers treningsuker i midten av februar, vil jeg dette? Virkelig? Dypest sett? Jadda. Tror egentlig det hvis jeg bare går dykker dypt nok.

Av mindre problematiske problemer så har jeg også lokalisert et "navnproblem". Jeg prøvde å oversette Preparation, base, build og peak til norsk av grunner som noen kan grunne på hvis noen gidder. Det gikk greit til "build" egentlig. Noen som kan dikte opp et norsk uttrykk som på en entydig måte gir kvintessensen av "build"-perioden? Finner jeg ikke det får det bli new-norwegian igjen og det er kanskje like dumt.

Og mens jeg venter på gode forslag, meninger, heiarop og at alt dette systematiske skal komme nært og virkelig skal jeg trene 5-7 timer i uka. Jeg skal igjen bli vant til å sitte på sykkelrulle, jeg skal prøve å gå i bassenget klokken 0630 en gang i uka, løpe i nattemørket og trekke kald luft i lungene og trene styrke på gymmen.

Og jeg skal glede meg.

Glede meg til juli 2008

4 kommentarer:

Anonym sa...

Innspill til ditt lille "navnproblem":
I norsk treningslitteratur omtales gjerne periodene som:
Tilvenningsperiode,
Grunntrenings- eller ressursperiode,
Konkurranseforberedende periode og
Konkurranseperiode.

Hilsen Bjørn

Ellen Propellen sa...

Eller for oss som er litt bøffere: byggeperiode.

Anonym sa...

Jeg har planer om å kunne gjennomføre mitt første IM i 2008.
Ser ut som om du har en fornuftig treningsplan.

Hvordan ser du for deg treningen som pågår nå, og fram mot base 1?

Hilsen Frode - Halden

tribent sa...

Mer om det kommer senere etter hvert som jeg finner det ut :-) men føreløpig holder jeg bare kroppen i gang ca 5 timer i uka med rulleski, løping, svømming og sykling på rulle.

Etter hvert så tenker jeg meg sånn ca slik frem mot base 1.

mandag: 45 min løp
tirsdag: morgensvømming 45 min
Sykling på rulle høy frekvens og enbent drill 1t
onsdag: løping 1t min
torsdag: Sykling på rulle 1t 30
fredag: fri
lørdag: Svømming 1t
søndag: Langløp 1t30

Bare som et eksempel.

Tror jeg kommer til å ha løpeuker og sykkeluker. I tillegg kommer jeg til å trene rulleski og styrketrening.