07.12.2008

Den lange veien





I dag tenkte jeg mens jeg løp. Det hender ofte. Ikke store tanker, ikke revolusjonerende tanker, ikke de tankene som vil leve videre i tusen år, men små tanker om alt. Som av og til rekker å leve akkurat lenge nok til de blir skrevet ned.

Jeg tenkte først på at hver eneste helseminister har vært en løgner. Rett og slett og uten unntak. Dette tenkte jeg mens kald piperøyk reiv i lungene i den første bakken. For en hver helseminister med respekt for seg selv har uttalt at ”det er viktig å satse på forebygging” eller at det er ”billigere å forebygge enn å reparere”. Men så var det det med respekten for det ordet som en selv har uttalt. De store ordene som har blitt sagt på konferanser og i Handlingsplaner. Disse ordene som har blitt sagt til folk som er tilfreds med lite. De har blitt sagt til forebyggere av diverse avskygninger. De har blitt sagt i festtaler og derfor aldri blitt holdt. De har blitt uttalt samtidig som hele den politiske ledelsen i Helsedepartementet har holdt ljugakors med alt de kunnet korse seg med. Ikke en eneste Helseminister har vært i nærheten av å satse på forebygging. Ikke en eneste. Alle pengene har gått til AS Reparasjon og Sykehusdrift og derfor: Alle helseministere har løyet.

Det er fint å ha sola i ryggen. Kjenne varmen. Det var fem kalde grader sånn ellers, men akkurat på ryggen var det varmt og godt. Der fremme er vendepunktet og da får jeg sola i fjeset. Kaldt i kjakene og frost i skjegget, men sola varmer.

Det går ikke fort. Det er langt fram til sesongen starter og det er langt frem til jeg er i form. Så det er en viss symmetri der. Jeg er tung. Jeg er tungpustet og jeg har litt tungt med viljen min. Jeg har foreløpig ikke kommet inn i treningsrutinen. Det finnes fortsatt dager jeg glemmer å finne frem treningsviljen. Slike dager som gjør at jeg bare får trent fire av syv ukedager.

Bare fire ynkelige treningsdager. Jeg tenkte noe om det også, men det får vente.

Slik så en uke ut der det er tydelig at det er langt frem.

Mandag: Leser til eksamen og gjør ferdig gruppearbeid.
Tirsdag: Eksamen, gruppearbeid og biltur fra Göteborg
Onsdag: Sykling på rulle. 1 time
Torsdag: Løp til og fra jobben. 8 km/49 minutter. Fest til 0200
Fredag: Oioioioioioi
Lørdag: Svømming 55 min. 8 ganger 50 m. Catch up, enarmet drill og benspark.
Søndag: Løp 10 km/1t01 min

Totalt: 4t30 min

Og jeg som "var på vei"

Skamme seg!

Ingen kommentarer: