02.08.2007

Før Kalmar følte jeg meg syk

Men så plutselig ble jeg helbredet. Av den norske prinsessen fra eventyr og engleriket.

Jeg leste avisen og så at ”Eventyrprinsessen” (Copyright ”Märtha/Det Norske Kongehus”) var helbreder og englekontaktformidler. Fine saker. Mot betaling skal hun lære bort kvakksalveriet og nærkontakt av tredje grad til en rekke godtroende fjols.

Å få blandet inn noen småklunker borgelig blod i de europeiske kongehus har blitt sett på som en klok strategi for å motvirke alt for mange morsomme blåblodete barn. Med de kongehusene vi har skal vi absolutt ikke stikke nesene våre alt for høyt opp i sky når vi fordømmer andre kulturers giftemålsskikker. Det var vel på 60-tallet det var en opphetet debatt om ”prinsen” virkelig skulle kunne velge seg den kona han ville ha? Selv om hun ikke var borgelig.

Sonja – du kom for sent inn i rekkene, eller kanskje kom du med for lite, eller feil type blod. For det ble morsommere barn en noen kunne vente, drømme om eller frykte.

Men jeg ble altså helbredet av Märtha. Jeg bærer vitnesbyrd om det. Jeg følte meg syk, leste avisen og fikk et syn. Jeg skjønte at hun var svært mye sykere enn meg. Og da følte jeg meg bedre selv.

Det er vel noen skjul på Bygdøy.

Engler daler nok ned der.

Så vanvittig deilig å ikke være royalist dere!

Ingen kommentarer: