13.04.2009

Bakkedrag og bekkedrag



Endelig er det vår og endelig er den virkelige treningssesongen i gang. Endelig skjer det meste og det meste skjer ute.

Jeg snakker på ingen måte vondt om sykkelrulle og tredemølle, men det er godt å komme seg ut igjen. Være ute og kjenne asfalt, grus, jord, stein og røtter under føtter og hjul. I Uke 15, påskeuken, trente jeg 15t44min. Jeg svømte en gang, løp fem ganger, syklet fire ganger og det meste av det jeg trente var langt.

I dag skulle jeg løpe til toppen, jeg skulle løpe et raskt bakkedrag til Sprinkelet. Og det fungerte bra. Rolig løp til bunn av bakken og et langt seigt drag til toppen. Fortere enn noen gang, men allikevel kontrollert mot slutten og med nok igjen til å sette litt ekstra fart de siste meterne.

På toppen trakk jeg pusten og snakket med noen turgåere for å høre hvordan stien var. Til nå hadde jeg løpt på asfalt og den veien hadde de også fulgt. Så uten fersk informasjon om forholdene i Gressvikmarka løp jeg videre på ”flakene”/svabergene.

Men Gressvikmarka var full denne siste påskedagen. Så jeg traff noen nye turgåere, disse med støvler og disse brakte nyheter om at stiene var veldig bløte og gjørmete, men at den lange løypen som går over svabergene sikkert var bra. Og svabergene var selvsagt bra. Så utrolig bra og riktige er svabergene. Det er så deilig å løpe nedover på svabergene. Det er virkelig et glimrende terreng å løpe i som gjør at jeg kan slippe opp og få fart i beina etter å ha slitt oppover.

Nye turgåere i motgående fil. Denne gangen to eldre par. Herrene i joggesko og damene i lave, blå og hvite tøysko. ”Om stien var våt?”. Neida, det var litt myr innimellom, men de hadde jo klart å gå opp uten å bli bløte på bena.

Det skal de ha. De gamle. De må ha vært sikre og lette på bena. For det var ikke akkurat helt tørt nedover. Bakkedrag gikk over til å bli løp i bekkedrag. Det var til dels klissa bløtt. Det var fossefall, stryk og kulper der det skulle vært sti. Jeg ventet halvveis å se en fluefisker stå å prøve lykken ved den nederste roten. Jeg burde hatt med meg kajakk.

Men jeg hadde en fantastisk løpetur i skogen. En løpetur som fortalte meg at jeg skal få en slags fart på beina i år, men jeg vet også at skal jeg nå målet mitt om å løpe en firetimers maraton under Kalmar triatlon, så må det mer trening til enn det jeg har hatt til nå. Og det skal det selvsagt bli nå som den tredje Baseperioden snart starter.

Hver uke er målet å få til: En halvlang løpetur med negativ splitt, en lang løpetur og en intervalløkt. Og hvis jeg har mulighet og tid, blir det en fjerde og kort løpetur med noen korte og raske drag.

Ingen kommentarer: