14.06.2009

Så kort og allikevel så langt (bak)

I dag har jeg vært med på min korteste triatlon. Nordmarka jakttriathlon. Distansen var ca 250 meter svømming, 10 km sykling og 4 km løping. Egentlig en håpløst ubalansert konkurranse som virkelig er skapt for de som kan løpe. Men de som kan løpe har jo livet rett de også?

Det var en kald dag ved Sognsvann. Dette vannet som ligger der i Osloskogbrynet og som i dag føltes som det lå kliss inntil den Sibirske tundra. 14 grader sa stevneledelsen at vanntemperaturen var og forkortet en allerede veldig kort svømmeetappe. Hvor kort kan svømmingen være for at vi fortsatt kan si at det er triatlon?

Siden konkurransen var av typen svømming først og så forflytning inn i Maridalen for jaktstart sykling/løp, så var planen min å svømme maksimalt. Ikke no opplegg. Ikke no dosering av kraft og takt.

Startfløyta gikk og selv om vi var få deltagere så klarte vi å lage det sedvanlige svømmekaos. Jeg tenker at triatleter får veldig lite nærhet i hverdagen. Det blir helst mye ensom trening. Så når vi først ligger der i vannet med våtdrakten på, så er det fristende å svømme tett sammen.

Det var oversvømming, albuer i siden og føtter i øyet. Og det var ymse navigering. Jeg svømte på yttersiden av hele stimen og fikk en helt rett linje på odden. Og var oppe av vannet før både Kristin og Vibeke, som er litt bedre svømmere og bare noe sekunder etter Terje som er en myyyye bedre svømmer.

Men alt er ikke bare navigering, jeg føler at svømmingen går bedre nå. Jeg glir mye bedre og skaper mer kraft i taket.

På sykling var det begivenhetsløst og passe raskt og på løpingen ble det bratt og sakte.

Se på disse to veldig ulike resultatene.

Svømming: 04:20 Sykling: 14:10 Løp: 15:13 Total: 33:43:00
Svømming: 05:50 Sykling: 17:00 Løp: 21:40 Total: 44:30:00

De første tidene tilhører vinneren av konkurransen. De siste tilhører meg.

Jeg taper litt på svømming, litt mer på sykling og katastrofalt mye på løpingen. Gjett hva jeg burde jobbe mye mer med?

Og det skal jeg. Det er ikke så mye å gjøre med manglende fart nå, men til neste år blir det rett og slett andre tider!

Ingen kommentarer: