10.01.2009

De beste platene 2008

Først av alt og rett på sak. Både Dagbladet og Aftenposten opererer med en besteliste over norske plater. Uten Kaizers Orchestra. Det er så himmelropende urimelig. Maskineri er ikke den beste Kaizersplata, men med sanger som 9mm, Med en gong eg når bånn, Bastard Sønn, Den andre er meg og Volvo i Mexico er den allikevel god nok til å presse Øystein Sunde, Kurt Nilsen, Ane Brun, Nordstoga og Marit Larsen langt ut i grøfta, sette en pistol mot tinning og sende dem langt inn i glemselen.

Jeg vet selvsagt at smak og behag er en subjektiv øvelse, men jeg går ikke med på en slik hypersubjektivitet. For øvrig registrerer jeg at musikkavisene og de andre musikkviterne har plassert sutremusikk for caféliv og studenthybler veldig høyt. Fleet Foxes og Glasvegas. Bah!!!

Ellers var det ikke et veldig godt musikkår. Av det jeg fikk med meg i hvert fall. Men noen perler var det og noen fant jeg helt på tampen av året. Som f.eks Scars on Broadway som egentlig burde vært på topp alle lister.

Men altså, dette er lista over hva som var best i 2008


• Metallica: Death Magnetic
• Scars on Broadway – Scars on Broadway
• Anti-Flag: The Bright Lights of America
• Kaizers Orchestra: Maskineri
• Okkervil River – The Stage Names
• The Gutter Twins: Saturnalia
• Razorlight - Slipway Fires
• The Gaslight Anthem - The ’59 Sound
• British Sea Power - Do You Like Rock Music
• Tommy Tokyo - Smear Your Smiles Back On
• The Raconteurs – Consolers of the lonely
• The Fratellis – Here We Stand
• Bulletts for my Valentine – Scream, Aim Fire
• Nick Cave – Dig, Lazarus, Dig!!!
• The Offspring: Rise and Fall, Rage and Race
• Eagles of Death Metal – Heart On
• Foxboro Hot Tubs – Stop Drop And Roll!!!
• Fall Out Boy- Folie a Deux
• The Hold Steady – Stay Positive
• Weezer – Weezer (The Red Album)

Ingen kommentarer: