29.01.2009

Forenede Kvakksalvere Inc. del II

Det er ikke ofte jeg føler med de som arbeider i den sentrale helseforvaltning, men jeg gjør det i disse dager. Det må være grusomt å jobbe i etater som Helsedirektoratet, Folkehelsa, Helsetilsynet, Kunnskapssenteret for Helsetjenesten og Helsebiblioteket. Tenk å sitte i relativt kunnskapsbaserte bedrifter og ha en øverst sjef, en helseminister, som tror på trolldom og magi. Det må gjøre vondt og jeg deler deres smerte.

I dag befinner jeg meg altså i et lettere, men lett forutsigbart koma. Det har først nå gått opp for meg at Helseministeren for noen dager siden har sagt at han tror at sønnen hans ble kvitt kolikken, fordi han (Helseministeren, ikke sønnen) snakket med denne mannen på telefon. Abrakadabra og Simsalabim! To tellerskritt og vekk med plagene. Send inn krøplingene, de blinde og de spedalske. Kast krykkene og gå!

Og det bare baller på seg med en strøm av tanketom overtro fra alle politiske avkroker. I dag passer det meg å sitere Dagbladets oppslag på fiskeri- og kystminister Helga Pedersen (Ap). Denne kunnskapsbaserte tungvekteren sier at hun blir sint av dem som avviser den såkalte Snåsamannens evner. Det føles godt å føle hennes raseri. Det gjør meg varm og god langt inn i hjernebarken og hjerterota.

Med stor presisjon og tunge bevis setter hun tingene i det riktige perspektiv: ”Jeg heier på Snåsamannen, og jeg blir provosert av forskerne ved Blindern som avviser opplevelsene de har hatt med ham, sier Pedersen til Dagbladet.” Wow! Ingen kan som Helga, gå til kjernen av spørsmålet. Hold kjeft alle som tror at de vet, for hun heier på Snåsamannen.

Hvis noen skulle være i tvil så må vi vite at Helga ikke tar dette ut av løse lufta. Helga har solid bakgrunn for sine meninger. Hun er nemmelig fra den øverste delen av landet. Midnattssolen og overtroens land. ”Pedersen opplyser at hennes samiske bakgrunn gjør henne fortrolig med slike evner. Jeg er jo fra en del av landet der det ikke er vanlig, men heller ikke uvanlig at folk har evner.”

Siden hun er fiskernes og kystens minister så er det vel egentlig ikke så farlig om hun bekjenner seg til overtro og sjamanisme. Konsekvensene av å satse på en liten forbønn for trålen, ganne rusiske trålere og legge varme hender på teinene er ikke voldsomme. Men siden Snåsamannen kunne forutse uroligheter i Gaza, noe som vel strengt tatt ikke er no stor heksekunst, så skal jeg også bruke mine evner til å se inn i fremtiden.

Jeg kan se at ”Sameforskning” kommer til å få økte overføringer. Det er litt uklart hva som står nede i bunnen av kaffekopen, men jeg tror også at jeg kan skimte at synske vil bli vurdert som et alternativ til beregne fiskeressursene i havet og lete etter olje utenfor kysten. Eller noe slikt.

Men tilbake til helseforvaltningen. Mine tanker går i dag til disse medmenneskene inne i Oslo. Disse som har en øverste leder som aldri helt skjønte hva dette med telemedisin egentlig var og som kan risikere å bli byttet ut med et kobbel bygdetullinger, spåkoner og stjernetydere.

Men fortvil ikke. Jeg legger nå hånden min på dataskjermen og hvis dere bøyer dere fremover og hviler hodet på skjermene deres så vil dere trolig kjenne en svak varme.

Eller dere kan ringe noen damer som selger andre typer telefontjenester. Mulig dere vil kjenne en varme da også.

Om det så kommer til å bli no bedre? Kanskje. En hel rekke ting har det med å gå over av seg selv.

1 kommentar:

Anonym sa...

haha bent
jeg tror kanskje at jeg synes at i valget mellom snåsamannen og de andre
så heier jeg på snåsamannen jeg også
men du skriver vidunderlig vakkert
så jeg heier på bent også