28.01.2009

Samlede Kvakksalvere Inc.

"Jammen, det er mer mellom himmel og jord", "Det er så innskrenket å tro at vi vet alt, jeg har sett engler selv", "Han la hånden sin på kraftbanene i armhulen og så forsvant liktærne mine", "Jeg tror ikke på skolemedisin, det er jo bevist at den har tatt feil før", "Jammen, tror du jeg lyver eller ??!!?? jeg vet at jeg ble kvitt vondten i ryggen pga helhetsterapi og hodeverken forsvant fordi jeg fikk lettet trykket på nyrene med å drikke vann med lav overflatespenning", "Mamma var en tiendels same og hun kunne ganne".

Hold nå opp!!!!! Still dere i en krok med narrehatt og tell til dere kommer til det syvende magiske tallet. Det er kjempelangt ut i tallrekka, bare sånn at dere vet det.

Jeg så et program på NRK i går. Det handlet om Scientologi-sekten. Det var litt fjernt og litt skremmende. Jeg satt og tenkte på Snåsamannen, på royal engletro, dietter som fjerner alle kjente og ukjente plager og alt det andre av overtro, mystisisme og kvakksalveri som folk tror på uten å rødme og som vi ikke motsier.

Det er vel bare et tidsspørsmål før vi har en helseminister som står frem og hevder at overtro er god medisin "fordi det må jo være noe i det når så mange velgere tror på det". Mange milliarder fluer kan ikke ta feil- spis dritt - sto det på en dovegg en gang. Skulle en helseminister hevde noe slikt så må han selvsagt gå. Gå planke, gå i skam, gå og stille seg i arbeidsløshetskø eller pølsekø. Men gå må han.

Heldigvis har noen i Dagbladet skrevet noe fornuftig om dette - la gå at det kommer ca 6 mnd ut i det offisielle Snåsamannåret - men det som kommer er veldig bra og trenger ikke å tværes ut, men bare leses.

Men jeg har et forslag til nyordning i det norske helsevesen som jeg skal sende inn til ministeren: De som snakker nedsettende om "skolemedisin" og tilsvarende varmt om håndspåleggelse og kald velling på svulster etc - vil automatisk havne sist på en hver venteliste og bli tvunget til å prøve alt innen kvakksalveri før de rykker opp til de verdige og troende trengende.

Noen som vil ha en kopp askeavkok?

Ingen kommentarer: