20.01.2008

Nøkkeløktjakt

Lett og forståelig, det er slik jeg må ha det og jeg tror det er det rette og det riktige for meg. Det funker slik på mange plan, for jeg er ikke så vanskelig. Ikke egentlig. Jeg bare opererer best ut fra ”ja”, ”nei” og lignende klare beskjeder. Mellomløsninger og halvveissvar er bare slitsomt dill, jeg er litt digital og kan kodes med 0 og 1. Og Crtl+Z.

En gang i fortiden”drev jeg med” klatring. Det var før jeg så meg i speilet en morgen, fikk en aha-opplevelse og skjønte hvordan kroppen min var bygget og hodet mitt er skrudd sammen. ”Drev med” er litt sterkt sagt. Vi klatret inne noen ganger i uka, klatret litt ute om sommeren og var på en flott klatreferie i Spania. Helt uten å dette ned noe særlig.

Og godt var det. For som det sto på en t-skjorte jeg gjerne skulle hatt: "The law of Gravity is strictly enforced".

Sånn sett var det ene stedet vi klatret i Spania veldig stemningsfullt. Ved foten av fjellet lå det skjeletter og gribbene sirklet over oss. Riktignok tror vi det bare var sau- og lammeskjeletter, men det var allikevel en rå ramme rundt det hele. Litt sånn perspektiv liksom. Litt tanker om konsekvens av feilsteg, før jeg satte foten inn i fjellet og steg opp. Perspektiv med en fot på graven som fremkaller bilder i hodet. ”Lammegribb hakker på klatrer i solnedgang” for eksempel.

Men altså, da jeg klatret og buldret hadde jeg en idé. Jeg hadde sikkert fått den fra noen, men jeg oppfattet den som min. For at jeg skulle bli bedre i noe så måtte jeg gjøre det tre ganger i uka. En gang var for lite, to ganger var vedlikehold og tre ganger kunne gi fremgang.

Om denne teorien stemmer i detalj er ikke så farlig, men poenget mitt er at jeg tror på repetisjon. Noe som bringer meg til at jeg i skrivende stund har følgende nøkkeløkter/øvelser:

Bakkeløp: Fint for det fraværende løpesteget mitt.

Terskeløkt på løp: 10 min oppvarming-5 min øking av tempo til en fart som gir puls 10 slag under terskel og så 5 ganger 7 minutter i samme fart med 1 min gange mellom hver. Og så 10 min rolig løp.

Terskeløkt på sykkel: 15 min oppvarming – 5 min øking av motstand til jeg ligger ca 10 slag under terskel og så : 10 min – 15 min – 10 min/med 1 min rolig sykling. Og så 10 min rolig sykling.

Enbent sykling: seks ganger 30 sekunder med 90 rpm.

I samme økt gjerne spinnøkter med seks ganger ett minutt med høy frekvens uten å ”bumpe” rundt på setet. For tiden er den frekvensen 115 rpm.

Svømming: Enarmet svømmedrill. Pyramideintervall. 6 ganger 50m/20 sek pause.

Jeg skal jo ikke gjøre alt dette tre ganger i uka, tulling. Ikke ta alt bokstavelig. Dette er min leting etter nøkkeløkter som skal være med hver uke. For øvelse gjør mester. Eller drittlei. Drittlei mester.

Det vil ikke si at jeg klarer å gjennomføre det slik jeg tenker, men det er dette jeg tror på. Det er som med de som har sansen for de ti bud eller the ”pirates code, det er ikke alltid like lett å følge alt sammen hele tiden.

”They’ are actually more like guidelines anyway.

Men har du en nøkkeløkt som du er så glad i for denne delen av året, så kast den gjerne min vei. Jeg trenger flere guidelines jeg.

Ingen kommentarer: