26.08.2008

Grohl vs Olsen

Jeg er i Göteborg igjen. Går på skole, spiser, sover, leser og løper. Og hører på musikk. Rammstein er nettopp nevnt som bilkjøremusikk og er bra til jevnt trøkk på løp også. Det jevne trøkket fikk jeg fra start, men halvveis transmogriffet jeg meg fra tysk maskinløper til norsk gladløper og jeg fikk lyst på fart.

Det blir ofte slik når jeg løper langs elva i Göteborg og i dag blandet Foo Fighters seg elegant inn i løpesettet mitt med den fantastiske sangen ”The Pretender”.

Keep you in the dark
You know they all pretend
Keep you in the dark
And so it all began

Send in your skeletons
Sing as their bones come marching in... again
They need you buried deep
The secrets that you keep are at the ready
Are you ready?

I'm finished making sense
Done pleading ignorance
That whole... defense

De lange bena mine fløy over asfalten. I hvert fall tenkte jeg det oppe i hodet mitt at det var det de var og det var det de gjorde. Om det ikke var slik i andres øyne så gir jeg som vanlig bengen i det, objektivitet er drøyt overvurdert.

Men objektivt sett er Foo Fighters et fantastisk band. Jeg har så jævlig sansen for Foo Fighters og ikke minst Dave Grohl. Foo Fighters er skikkelig rock og Grohl er konge. Han er fysisk stor i kjeften og skjegg har han også, akkurat slik som meg, kanskje det er det? Litt bedre til å skrive sanger, tromme, synge og spille gitar riktig nok.. Så det blir 6-2 til Dave Grohl over meg det. Hmmm. Men kanskje jeg er bedre i triatlon og da kan resultatet bli 6-3, noe som ikke er så ille med tanke på at han er verdensstjerne og greier og greier.

På den annen side, mannen har spilt i blant annet Nirvana, Probot, Queens of the Stone Age og Foo Fighters så er det mulig han leder med enda noen flere poeng, men omgangen er over og jeg har sluttet å telle.

Sluttet å telle og sluttet å bry meg om pulstellingen og i dag ble det bare fantastisk stilig å løpe. Jeg liker å løpe. En liten bakke tilbake på løpeturen min ble tatt som i et stormløp. Var ikke i nærheten av tenke på puls eller noe som helst. Bare løpe.

In time our soul untold
I'm just another soul for sale... oh, well
The page is out of print
We are not permanent
We're temporary, temporary
Same old story

What if I say I'm not like the others?
What if I say I'm not just another one of your plays
You're the pretender
What if I say that I'll never surrender?


Ok. Nå må vi stoppe opp litt her. Her sitter jeg og synger og koser meg, men kjenner du til denne sangen da? Ja? Hey, da er du kammmmerat du. Venner vi!!!! Ikke? Skam deg, slik kan vi ikke ha det. Først får du bytte hard valuta i den nødvendige kulturelle kapital og så kan vi fortsette samtalen senere.

Løpeturen ble forresten på 45 min/8km/152bpm. Jeg har litt lyst til å smelle i vei en 10 km og se hvor fort jeg klarer å løpe den. Kanskje det ja. Hmmmm. I konkurranse er jeg klar for litt under 50 min, men klarer jeg det uten konkurransen som drivkraft? Tja, hvis jeg kjører The Pretender om og om igjen så.......

Vi får se når du har kjøpt deg Foo Fighters.

Ingen kommentarer: