29.09.2008

Tallulah, fluer, trening og Karita

Emma Tallulah er et vellykket og musikalsk navn. «Tallulah» likner på «Abdullah», sier navneforsker i Dagbladet.

Jesus Kristiansen! Det er en av de dagene. En av dagene med de store viktige nyhetene i Dagbladet. En av de dagene da man får syn for sagn og nok et bevis for at kongefamilien er et stykke unna vaterrett. Samtidig gleder jeg meg over å få gjenoppfrisket troen på at verden er på skinner og at alt er bare glede. Det må jo være det når navnevalget til noen kongelig forvirrede foreldre treffer forsiden?

”Dunk” sier flua. Flua er i samme rom som meg og er også forvirret. Den er stor og tykk og i treningsrommet mitt. Selv er jeg litt tykkere enn i sommer og sykler på rulle og trener til en video fra Milan - San Remo. Igjen.

Rett skal være rett. Det er ikke flua som sier ”dunk”, men det sier ”dunk” når flua treffer skjermen. Igjen og igjen.

En solvarm italiensk morgengate er det den prøver å trenge inn i. Uten hell til tross for gjentatte forsøk. Så gir den opp og går over til å spasere rundt på dataskjermen. Over biler, søpledunker, Middelhavet og scootere. Jeg tror den føler seg litt hjemme og det ser nesten helt naturlig ut. Som et litt gammelt filmtriks. Litt som flua på leppa til skurken i ”Once upon a time in the west”. Flue på leppa, kjente du det kilte eller?

Det er flere store nyheter i Dagbladet i dag. Det har vært Oslo Maraton i helgen. Og det er ikke sporten som bringer deg maratonnyhetene, men hoffleverandøren av bagateller er nok en gang kjendissidene.
Oslo Maraton gikk av stabelen i helga, og blant de spreke som fullførte hele distansen på 42 kilometer, var stortingsrepresentantene Karita Bekkemellem (Ap) og Inger Lise Hansen (Krf)
Det er mange som har løpt hele maratondistansen så fort de kunne denne dagen. Og så er det kanskje noen som ikke har løpt så langt som de burde? Karita, du har et vakkert navn, men det er ikke til å komme bort i fra at du er en jukser. Vitner har sett deg komme ut av en bil som hadde kjørt et stykke, altså har du ikke løpt alle de 42 195 m. Det var sikkert en grunn til det, men å gå over målstreken uten å ha løpt hver bidige meter er uansett juks.

Flua koser seg på skjermen og jeg har det bra på sykkelen. Jeg trives med å trene. Trives med å legge grunnlaget for neste års mål. Jeg har nok en gang startet å trene for å fullføre med den stilen jeg måtte ha. Hver eneste meter av konkurransen. Eller bryte. Ikke kjøre bil, båt eller fly et lite stykke.

Jaja, skitt au, hennes problem.

Om Tallulah er et musikalsk navn? Kommer vel an på hvordan du uttaler det tenker jeg. Selv kommer jeg nok til å bruke standard Glassverket-trykk og uttale det omtrent Tall-Ulla. Det blir stilig, men jeg får vel ikke mulighet til å si det så ofte. Musikalsk?

Tja, mulig Rammstein kunne fått no ut av det?

Ingen kommentarer: