24.10.2008

Opperasjon snu hvalen

Så rart hvordan treningsbehov og treningsvilje forandrer seg. I vår var jeg en fremmadstormende triatlonmaskin som pulveriserte alle tidligere treningsmengder. Resultatene kom også etter hvert. Tidligere tiders personlige beste lå igjen i støvet og gispet etter luft. Vekten gikk nedover og i tillegg til ære og olympisk gull startet jeg å fable om jeans med livvidde 32 og annet som hørte tenårene til. Dvs ikke alt som hørte tenårene til, for jeg fabulerte ikke så mye om Kir med sugerør og Vodka med Villa Farris.

Men jeg trodde altså at jeg skulle klare å holde treningslysten og stabilisere vekten.

Det holdt til Quelle Challenge Roth og noen uker etter det, men ikke til sommeren og tyttebærsesongen var over. Treningsiveren har fått råteskader og psyken er i tillegg angrepet av innesittersyndrom og jeg er i liten grad definert av vilje til å presse meg.

Jeg trener, men jeg trener ikke mye. Denne mangelen kompenserer jeg for ved å spise og spise alt for mye. Slik kan det egentlig summeres opp, men for all del, jeg kan gjerne gå i de stygge detaljene.

I september trente jeg 24 timer og i oktober blir det kanskje noe av det samme.

En uke kan se ut som denne her hvis jeg har flaks.

Uke 42

Mandag: Løp rolig 53 min/8km - etterpå 3 min m spensthopp etc.
Tirsdag: Løp 4 ganger 5 min terskellintervall - totalt 44 min/8 km
Onsdag: Sofa
Torsdag: Sofa
Fredag: Løp rolig 45 min/7 km
Lørdag: Løp i skogen 1t08min/9km
Søndag: Sykling rolig mtb på vei 2t31min/50km

Altså: jeg løper kort og ganske rolig og når jeg sykler så går det rolig for seg ute og forsiktig og kort for seg på rulla.

Hvis bare nå den forbanna ryggen kunne gi bengen i å gjøre vondt, så er jeg villig til å sparke med sjøl i ræva. For jeg mistrives egentlig med meg sjøl nå. Jeg liker ”the lean mean fighting machine” mye bedre.

For det er nok nå. ”Opperasjon snu hvalen” starter neste uke.

1 kommentar:

Goldie sa...

Storartet Bent. En periode i "dvale" med litt overskudd i spisingen, vil bare gjøre godt på sikt. Men, dette er også tidspunktet å snu det hele på - for dersom vi ikke kommer igang igjen i løpet av første halvdel av november, vil det hele smelte sammen med oppkjøringen til jul - det er ikke fornuftig å starte den oppkjøringen (som preges av godsaker, familiehygge, store og laaange måltider osv) med alt for mye i"sekken". Så - nyt perioden du har bak deg, og de ekstra kiloene - kroppen din, leddene og psyken har hatt godt av det - men nå er tidspunktet for å rugge på hvalen - så kan vi unne oss kos mot jul, og julecybercamp, og så en grei mørketid i januar, og komme ut av dvalen med kun 2-3 kg for mye i februar, og ikke 6kg, he, he.
For neste år vil bli bedre - bedre enn noensinne, artigere, nyere mer motiverende, og vi vil se både gamle og nye deltagere, gamle og nye arrangementer - og kjenne at dette er flott og godt.
Jo, snu hvalen nå, sakte men sikkert - men ikke for brått, men sånn passe fornuftig.
Lykke til gamle venn, jeg vet du kommer, og vips er vi på danskebåten med vei for Fredrikshavn igjen, he, he