31.10.2008

Tantene klager

Allerede før Halloween har startet så sutres det på baksiden av Fredriksstad Blad og på www.dagbladet.no Unaturlig import fra USA, tigging, hærverk, kulturimperialisme, stakkars gamle som blir plaget osv.

Slappa av folkens, vi bor i et land der russen raver drita rundt halve våren og fraktes i koma rundt i russetog på 17.mai. Hver søndag halve året lar vi fotballtilhengere gå gjennom gatene med litt for trange fotballdrakter og stripete skjerf og skråle "Å rosenkål, å rosenkål" og "Vi taper (nesten) aldri". Tåler vi det, så tåler vi vel at noen unger sier ”knask eller knep” noen timer på tampen av november?

Ok da, så er dette noe som handelstanden digger og som er importert fra USA. Uff da. Av amerikansk import og imperialisme så foretrekker jeg helt klart kulturimport/imperialismen i form av Halloween fremfor Navy Seal.

Ok da. Jeg har vært negativ til Halloween jeg også, men det er mest fordi jeg får allergisk utslett av kjøpemas og hyping av slikt som ”alle” må gjøre. Men etter å ha sett hvor mye glede det gir og hvor mye unga ser frem til denne dagen og hvor mye kreativitet som er lagt ned i kostyme, sminke og innøving av spøkelsessang, så har også jeg kjøpt inn en stor skål med godteri og sminket belysningen på porten slik at det skal se ut som et dødningehode.

Velkommen inn. Hvis dere tør. Buahahhahaha!

”Pappa, du har begynt å like Halloween du”, sa Åse i dag og hun har rett. Alt som gir litt atspredelse og smil er jeg tilhenger av. Og jeg håper virkelig noen kommer og sier ”knask eller knep” for ellers blir det alt for mye sukker på meg.

Slapp av Tanter, de søte små er ikke djevelyngel sånn helt på årntli.

Veeeel, noen kanskje, men de går rundt alle dager og ikke bare i dag.

3 kommentarer:

Christian Wattengård sa...

Nå er det langt i mellom de som faktisk har lagt litt arbeid i kostymet sitt. De aller fleste har dratt på seg ei nille-maske til 19,-.

Oslofjord Triatlon sa...

Sikkert forskjell fra sted til sted, men jeg unner de unga litt moro også ;-)

Anonym sa...

Joda, ungene må bare gå "halloween-bukk", men da får de jammen meg følge spillereglene som følger med. Det funker ikke slik som julebukkgreiene at man ringer på hos alle en har lyst å ringe på hos, er ikke alle som feirer halloween. Her signaliserer vi det ved å slå av utelysene og avviser høflig de som måtte finne på å ringe på allikevel, det har vi all rett til.

Finner for øvrig ikke noe sjarmerende ved fjortiser med skrik-masker på.