24.01.2010

En dag uten cd....




CD kommer til å forsvinne fra markedet innen 3-5 år, sier de som vet. Musikkdistribusjonen kommer til å bli streaming og nedlastninger, eller kanskje noe helt annet. Men kompaktdisken kommer til å forsvinne. Bryr det meg?

Jeg har ikke no stor kjærlighet til formatet CD. Jeg kjøper mange av dem, men jeg legger musikken rett inn på iPod og PC. Jeg kjøper også noen mp3-filer fra iTunes, men mp3-formatet er som kopimaskinversjonen av et oljemaleri.

Jeg gråter ikke når dette fysiske musikkmediet forsvinner. CD er usedvanlig lite sexy og etter hvert tar samlingen stor plass. Så når det en dag kommer en standardisert løsning som er kjempebra og kan nytes i stua etter å ha blitt plukket rett ned fra den store og rare verdensveven, så kopierer jeg samlingen for siste gang og pakker den ned i kasser. På loft eller kjeller skal de ligge og vente på cd-nostalgi eller cd-råte.

Men til den tid kommer går jeg turen til postkassa og ser hva den gir. Og jeg sier det velkjente slagord:

En dag uten cd, er en dag uten glede!

1 kommentar:

adell sa...

Hej! Mitt namn är Matilda Bergman och jag kommer från halmstad i Sverige. Jag är 16 år och ska till sommaren testa lyckan med jobb i Norge. Mina planer bär mej till Fredrikstad, som jag visserligen inte vet mycket om men som jag tycker verkar vara en härlig stad. Vet du vart jag kan vända mej om jag behöver hjälp med att hitta boende och jobb??? Kanske känner du någon som behöver arbetskraft, eller hyra ut ett rum????

Hör jättegärna av dej! Med vänlig hälsning Matilda.