06.10.2006

Tre veier til Kalmar

Å være triatlonmosjonist er ikke bare bra. Ikke for meg. Ikke hele tiden. Til tider bruker jeg alt for mye tid på uvesentligheter, alt mens ting med verdi flyr forbi meg uten at jeg får det med. Kanskje det er viktige ting, men hva vet vel jeg om det, jeg brukte energien min på å finne nye løpesko, jeg fikk ikke ”plukket” det ned.

Jaja, over til de ”viktige” ting: I et klarsyn langs havna i Oslo kom det til meg det er to eller tre veger jeg kan følge på veien mot ære, berømmelse og vondt i ryggen.

Det er gammalvegen, nyvegen og noemidtimellomvegen mot målet.

Gammalvegen er fin, det er selve godvegen. På den trener jeg når jeg vil, hvor lenge jeg vil og hvordan jeg vil. På den vegen er trening som oftest glad nytelse og noen ganger en bitteliten flukt, medisin, behandling, rehabilitering eller et gjemmested når jeg trenger det. Det hender også på denne vegen at det går tungt og noen dager vil jeg helst ikke ut av sofaen, men har jeg først kommet ut er det ikke ofte vegen svikter meg. Jeg kan trene mye eller jeg kan trene lite på denne tilfeldige og trivelige vegen, jeg kan øke fordi vegen gir opptur, men noe særlig fremgang er det ikke sikkert jeg kan regne med. Til det er treningen for mild og god, den setter ikke særlige merker.

Følger jeg den vegen vet jeg at jeg ikke bør snakke så mye om treninga mi eller mål for neste år. Følger jeg den vegen så fortsetter jeg på min trivelige ferd som turtriatlet og kanskje bør jeg rendyrke det?

Det finnes et alternativ, det finnes en Nyveg. Jeg kan prøve med systematikk, rutiner og mål istedenfor lyst som styrende prinsipp. Skal jeg velge Nyvegen må jeg ha fast avtale. Følger jeg den vil jeg trene 75-100% mer enn i år og ut i fra hva planen sier og ikke ut i fra humør, lyst og vær. Jeg er ikke sikker på om det er meg, jeg ble aldri no god byråkrat eller militær. Men det er en mulighet.

Det finnes en kvalitativt og kvantitativ Noemidtimellomveg og jeg lurer på om det er den vegen jeg skal ta i vinter.

Det er ikke en ny veg, men den kan passe meg og det viktigste med denne vegen er å fokusere på tre lange økter i uka. En lang svømmeøkt, en lang sykkeløkt og en lang løpeøkt. På den veien skal jeg bygge basen for neste år.

Så har jeg tre mål for vinteren: Jeg skal bli bedre til å svømme, jeg skal bli sterkere i kroppen og jeg skal lære meg å løpe.

Foreløpig tror jeg at dette vil hjelpe meg: Jeg skal begynne å svømme med Mastersgruppa til Kongstensvømmerne en eller to ganger i uka. Jeg skal kjøpe meg en romaskin og bruke den minst en gang i uka og gjerne etter en sykkel- eller løpeøkt. Løpingen vil bli prioritert gjennom hele vinteren. I tillegg til langturen på 1t30-1t50 skal jeg løpe en ”bakketur” og en kortere løpetur med vekt på å få opp fart og steg. Ukjente ting som intervall, stigningsløp. Fartslek, bakkeintervall og slikt.

Mer om dette senere. Vi får se.

”Life is like sewer, what you get out of it, depends on what you put into it”

Får passe på at det ikke bare blir dritt.

2 kommentarer:

marinejegeren sa...

herlig å se andre folk som hadde like vondt.. Høye mål, selv om kroppen sier nei, samme som meg....
herlig. Lo som jeg dæva

Goldie sa...

Ser bra ut dette her Bent, og som vanlig så tror jeg på deg !
Gjør det enkelt. Sett deg få, men viktige mål, og fokuser på det absolutt viktigste. Bygg alt rundt en lang sykkeltur og en lang løpetur. Spe på med det du kan utover dette - men disse to lange øktene er de viktigste uansett - det vet du, det vet jeg, det vet de fleste !!