13.11.2006

Citius, altius og fortius eller?

Det var mens jeg kjørte forbi kirken i dag, at jeg husket at jeg har en høne å plukke med en del løypeleggere rundt omkring.

Pussig uttrykk dette med å plukke høner med noen forresten, hvor kommer det fra?

”Feiden mellom de to stammene har pågått i lenger tid, ondt blod flyter nå i strie strømmer mellom hyttene, men problemene blir i dag løst på tradisjonelt vis. Tribent B’Guru og de andre høvdingene og småkongene har satt hverandre i møte. De sitter på en støvete og varm plass med hvert sitt fulle fuglebur. Så åpner de burene, tar ut hver sin høne, hogger hodet av den og starter å plukke mens det fortsatt rykker i hønekroppen. I dette symbolske arbeidsfelleskapet byttes det onde blodet med høneblod og plukkingen på hverandres neser byttes ut med høner. Og den gudegitte balansener gjenopprettet”.

Men altså, dere løypeleggere, hva er meningen med alle motbakkene? Hvorfor skal det være så vanskelig å finne flate triatlonkonkurranser, hvorfor må alle konkurranser ha minst to helvetesberg og monsterklatringer som skal forseres fire ganger? Tenk dere om og se på triatlonsykler og lekre platehjul. De er bygd for flater og fart, ikke for klatring. Og slik er det med meg også. Kraftig skjerpings hele veien i tiden fremover. Sånn, da var beskjeden gitt og jeg regner med at det blir en seriøs forflatning av triatlonsporten etter dette.

Over til neste sak på agendaen: Ender den ultimate løpskonkurranse alltid på toppen av et fjell? Fantasien har tatt ferie og nå skal alle løpe Tryvann, Skåla, Stoltzen, Kneika, Grøttinn, Snøhetta osv Opp. Dette har blitt en rein folkebevegelse hvis man skal tro Kondis ved nettside, blad og president. Hva er galt med byer, mennesker og flat fin asfalt? Hallo?!?

Forresten, hva er det med Kondis, denne organisasjonen som sies å være ”Norsk organisasjon for kondisjonsidrett”? Hvor og når skjedde det at maratonløperne gnafset så mye dop at de fikk baller store nok til å benevne organisasjonen sin med navnet: ”Norsk organisasjon for kondisjonsidrett”? Misforstå meg rett, både bladet og nettsiden har en flott misjon og er faktisk de eneste kanalene som regelmessig dekker litt triatlon og har vært en av faktorene som har gitt Oslofjord triatlon vekst. Men det jeg ikke skjønner er selve organisasjonen, hva er denne organisasjonens misjon på feltet? Hva jobber de med innen sykkel, ski og triatlon f.eks? Eller er Kondis en organisasjon som har som sitt viktigste mål å ha en nettside og et blad? Mye rart jeg ikke vet og det blir mer og mer.

Om Kondis profil er uklar når det gjelder triatlon, sykkel, ski etc så er den ikke uklar når det gjelder løp. Der går det som nevnt rett opp. Og det er jo fint det, men på innlegg, artikler og ledere kan det virke som om lederen er monomant opptatt av bratte konkurranser. Det kan jo ha noe med egen interesse å gjøre selvsagt, men det kan kanskje bli litt mye? Litt ensidig? Litt stivna oppoverbakkeselgersmil? Det er jo som om lederen for Triatlonforbundet skulle bare være opptatt av vintertriatlon. Og det er han jo ikke. Vi vet vel egentlig ikke no særlig om hva han er opptatt av i grunn, men han dukker nok frem på neste ting.

Men altså, motbakkene, hvor skal dette ende? Med felles målgang for alle idrettsstevner som ikke involverer ball på Himalayas snødekte topp? Kunne vi ikke heller ta det der Ganges renner ut i havet? Der er det vesentlig flatere.

Jaja, jeg bare startet å skrive og så ble det slik….. skulle nok trent i steden for.

3 kommentarer:

Tim - triathleten som ikke kunne svømme sa...

Det gleder meg at du leser kondis....Utover det ser jeg fram til å møte deg bak huset ditt for grisebanking i kveld :)

Oslofjord Triatlon sa...

Gleder meg til å banke gris sammen med deg i kveld. Men ikke si noe til Adeleid, hun vil at vi skal være snill mot dyrene

BCBORGEN sa...

Forøvrig vil jeg bare minne deg på at du skal opp noen flotte bakker i 2008.....?