21.07.2006

Aktivitet eller trening?

En måte å definere om det er trening eller bare aktivitet/tur/soppsanking etc er om du må skifte til treningsklær for å gjøre det. Helt sant tror jeg, det er en av definisjonen bak fysiskaktivitetstatistikken til de søte jentene i avd for Fysisk aktivitet i Sosial- og helsedirektorotet. Hvordan det er med grilling hvis du skifter til joggedress først vet jeg ikke helt.

Det er ikke for å jukse med den nasjonale treningsstatistikken jeg her blir avbildet i Oslofjord triatlon sin vakre nye sykkeltrøye mens jeg arbeider med ved.

I dag hadde jeg en virkelig fin overgangsøkt. Først syklet jeg 70 km og så gikk jeg rett på vedlemping.

Det å jobbe med hogst har jo i Norge vært javngodt med hovedfag fra NIH for skigutta. Jeg er ikke så gammel at skiløperne som var skauarbeidere er min barndoms helter, men på samme måte som jeg har hørt om krigen og Gerhardsen så har jeg jo hørt om dem. De som hadde flotte staute navn som Gudmundsbråten, Brænden, Lauvasslisætern, Mikkelsrydningnuten og Slogumblæsen. De som gjorde seg ferdig med arbe i skauen inne på Finnemarka, snørte på seg sekken, gikk på ski til Oslo, var med på 50km i Homenkollen i tåke og 20 minus, tok seg en knært og gikk hjem igjen. Det var gutter som vaska seg hver lørdag det. Uansett om det var nødvendig eller ikke.

Jeg har ikke rare skauen å jobbe i og jeg er ikke rare i karen til å jobbe i skauen heller og i dag var hogstmannarbeidet bare å kappe ved med sag og kaste inn i vedskjulet. Så jeg var ikke helt langrennshelt fra 50-tallet. Kappejobben gjorde jeg på formiddagen, men jeg gjør sjelden eller aldri noe helt ferdig, så jeg hadde litt rydding å gjøre når jeg kom inn fra sykkeltur og det så ut som det skulle starte å regne.

Det er noe som skiller oss som tar treningen vår seriøst og fyller dagen med den fra de som bare snevert bokfører svømming, sykling, løping og "core". Vi kan alltid finne triatlonspesifike treningsmål ved dagliglivets gjøremål. Vi som bbedriver totaltrim.

Et eksempel fra i dag.

På bildet til høyre gjør jeg det helt feil. Og for å gjøre det tydelig for alle så ser jeg litt beskjemmet ut. Her er den triatlonspesifike treningseffekten lik null.

På bildet til venstre derimot har jeg tatt skjeen i den annen hånd og bedriver seriøs multi-tasking. Bakgrunnen for øvelsen er at når jeg svømmer og skal avslutte svømmetaket (crawl) så mangler jeg den lille snerten som virkelig driver meg fremover. Dette blandt annet fordi jeg er svak i triceps og derfor blir det en noe dvask avslutning.

Her har jeg altså kombinert forbedring av crawltak og innkasting av ved. Jeg holder overkroppen i en tilnærmet svømmeposisjon og med høyrehånden tar jeg opp en vedkubbe og kyler den bakover som avslutning på et perfekt crawltak. Etter 20 kubber/tak bytter jeg arm.

Er dette en øvelse du trenger å jobbe med, men du fyrer ikke med ved? Vær kreativ. Til en viss grad kan antageligvis rydding av tøy inn i skap fylle noe av samme funksjon, på den annen side ville jeg være forsiktig med å bruke denne øvelsen for å sette inn i oppvaskmaskinen.

Ingen kommentarer: