20.07.2006

Mitt liv som amfibium (del ?)

Denne sommeren er bare helt fantastisk. Det er ingen grunn til å påstå noe som helst annet hvis man bor sørpå. Og det er vi jo noen som gjør. De fleste faktisk. Og de som ikke gjør det allerede er i skrivende stund på vill flukt sørover.

Søkkvåte nordlendinger fyller opp alle tilgjengelige og utilgjengelige fly, biler står støtfanger mot støtfanger på Europaveiene i sørgående retning mens varmeapparatene går på full guffe og på dugnad har man startet å forlenge Nordlandsbanen slik at landsdelen kan tømmes for folk. Å tømme den for vann er umulig, til det har det regnet litt for mye der oppe i de øvre deler i år. Dere skal være velkommen, dere er jo ikke så mange, så vi skal nok finne plass til dere. Tørre, fine plasser med sol og fine sommerdager. (Jadda, jeg vet at det er meldt regn fra og med fredag, men må jo ta pent i mot folk uansett, selv om vi vet hvem som kommer med møkkaværet)

En slik sommer gjør meg inderlig glad og faktisk litt brun, men skal jeg være 100% lykkelig bør jeg aller helst være i vann. Tunfisk i olje, Olsen i vann. Saltvann. Nedsenket var min barndoms sommer og nedsenket bør jeg være nå i alderdommen. Ikke nedsunket. Nedsenket.

Da jeg var liten, fra jeg var litt eldre enn på dette bildet........ Legg forresten merke til det sunne kostholdet denne gutten har vokst opp på. Melange på brødskiva og det var en brødskive som var hvit og fin. Og på den brødskiva hadde jeg deilig Falukorv og til brødskiva drakk jeg kald og deilig H-Melk. Og gutten smiler som en sol når han får mat og det gjør han i dag også. Kistefornøyd når det kommer god mat på bordet. Enkel gutt, men så er vel gutter stort sett enkle.

Jeg prøver en gang til...... Da jeg var liten, dvs fra jeg var ca 7 år gammel til jeg ble 14 år, lå jeg i vannet om sommeren. Fra St.Hans til skolen startet en gang i august, ble jeg som regel observert flytende ute ved Kirkøy (Hvaler). Med snorkel, svømmeføtter, dykkemaske og en hjemmelaget harpun svømte jeg rundt og prøvde å spidde ål, flyndre og tykkleppet multe. Innimellom var det noen voksne som prikket borti meg og gjorde meg oppmerksom på kursen og av og til ble jeg plukket opp av vannet, tørket og pakket inn i pledd og foret med brødskiver og saft. Og så ble jeg satt ut i vannet igjen og fortsatte min akvatiske tilstand. Av og til jaktet jeg for meg selv og av og til i stim. Sammen med Karsten, Cato og Ketil. Hver eneste sommer.

Og hver eneste sommer kom jeg hjem like blek som da jeg dro og med to fine ørebetennelser rikere. Landligge i telt på campingplass med gjelleverk. Det er også sommerminner, men heller det enn frostskader.

Og i dag svømte jeg 50 minutter i vann som var minst 22 grader. Uten våtdrakt. Og tenkte på hvor innmari bra gutter har det når de er sommergutter. Helt uten bekymringer.

Og den dag i dag er jeg mistroisk til gutter som ikke er brennende opptatt av musikk og har platene sine sortert alfabetisk. Og til gutter som "ikke liker vann". Sånt er ikke gutter!

(jeg skulle egentlig skrive litt om Sognsvann Rundt Medsols og de nye draktene til Oslofjord triatlon - Norges største og beste triatlonklubb, men det ene ordet tok det andre, så det får vente til i morgen)

Ingen kommentarer: