23.01.2007

Hard core core og løp

Takk bare bra, siden du spør, men beina var vonde i dag.

Litt over 10 km med jogging på hvite og fine gang- og sykkelstier ut mot havet. Jeg fulgte den som heter "Turisttråkket" eller noe slikt. Burde kanskje lett opp en som het ungefär "Studenttråkigt", men det går jo bra endå, hva? 1 time og 7 minutter jogget jeg, men beina var vonde. Det er nok en gang den følelsen av at det inni beina er to treklosser som dunker rett på hverandre. Null mykhet og smidighet og støtdemping. Skal ikke se bort fra at det er straffen for at det var over to uker siden jeg løp sist. Hvem vet, kanskje det er fornuftig å strekke ut også. Men det får være grenser.

Jeg hadde litt dårlig tid i dag så det ble med et 10-15 minutters coreprogram bestående av: "situps", "diagonal arm og benutstrekk", "bike kick" og "push ups" ganger to.

Jeg levde i den tro at core var styrketrening, men så er det ikke det. I hvert fall ikke primært. I det følgende oversetter jeg fra en artikkel som heter "Hard core" fra Triathlete Magazine, dette her har jeg selvsagt ikke suget fra eget bryst (for øvrig et veldig ekkelt uttrykk, ikke prøv å visualisere er du snill .... oooops).

Den vanligste misforståelsen når det gjelder core-trening, fortsatt fra artikkelen, er at øvelsene skal stykre "muscles of the trunk". I virkeligheten er ikke det å bygge styrke det primære målet. Core-trening gjøres først og fremst for å lære å aktivisere viktige stabiliseringsmuskler og koordinere disse musklene med andre muskler. I sportsspesifikke bevegelser. Og det er dette som er viktig, sier artikkelen, fordi de fleste av oss ikke klarer å funksjonelt aktivisere de mest viktige stabiliseringsmusklene vi har under svømming, sykling og spesielt løping. Og det reduserer bevegelseseffektiviteten vår og bidrar til belastningsskader.

Og det sentrale er at mangelen ikke er styrke, for vi trenger ikke stor styrke for å bruke nøkkelstabilisatorene riktig. Det eneste som er nødvendig er koordinering mellom hjerne og muskler og problemet er mangelen på neuromuskulær kommunikasjon. Helt bokstavelig kan ikke hjernen finne musklene. Muligens fordi vi er alt for stillesittende i jobb og fritid ellers?

Og så sier artikkelen noe om å ta det trinn for trinn og starte med "bestemorøvelser" og det er selvsagt her jeg faller av, steg for steg blir litt Ikea, så jeg kjører rett på heavy duty rock'n roll hard core.

To be continued......

Ingen kommentarer: