30.01.2007

Min første løpetur etter plan


Kan det være no glede å hente ut av en løpetur som er styrt av puls, fart og klokke og ikke av ren løpsglede, tankene og opplevelsene langs vegen? Jeg har nok hatt en mistanke om at det er glede og lykke å finne i gode systemer, men samtidig jobber treningsanarkisten, min indre Kropotkin, med å oppfordre til fri og uhemmet trening basert på lyst og glede.

Tallet er 160.På søndag fikk jeg altså utlevert tallet 160 som min laktatterskel, terskel er en grense og grenseutprøving er jo en spennede aktivitet. Også for treninganarkister og turtiatleter.

Ketil foreslo følgende strukturerte løpetur:
"15min oppv
Terskeldrag: 4x8min pause 1 min
10 min utløp
Alle skal gå like fort, men pulsen stiger underveis. Snittpuls på første drag ca 10 slag under terskel. Siste, et par slag under."

Og i dag så løp jeg den "øvelsen" og øverst finnes grafen som beskriver det og her er de tørre tall:
  1. 15:27 - 6:36/KM - 141BPM
  2. 08:01- 5:52/KM - 152 BPM
  3. 01:01 - 10:46/KM- 145 bPM
  4. 08:01 - 5:45/KM - 155 BPM
  5. 1:01 - 10:43/KM 149 BPM
  6. 08:01 - 5:51/KM - 156 BPM
  7. 01:01 - 11:01 -148BPM
  8. 08:05 -05:54/KM 157 BPM
  9. 14:19 - 06:25/KM 151 bPM
Så er da det store spørsmålet, var det godt for meg også og ikke bare for pulsklokka mi? Merkelig nok så er svaret ja. OK, det var ikke en veldig tung intervalløkt, og vi kan sikkert snakke sammen senere om dette hvis målet er å nærme seg Tveitens foreslåtte: 15 min oppv, 4*5km pause 1min, men husk å beveg deg i pausene! Raskere og raskere underveis. Begynn på en fart litt senere enn maraton farten ( bare litt) og slutt raskere enn din 1/2 maraton fart. 15min rolig.

Det var egentlig godt å ha litt mening og mål med turen. Fikk på en pussig måte følelsen av å trene mot noe og jeg så jo de samme tingene og tenkte de samme skrudde tankene.... tror jeg tenkte på Kalmar 20 ganger i løpet av disse minuttene... jaja, skal ikke mase for mye med dette, nyfrelst er jeg ikke.... på ingen måte.

Men rytmen og musikken den har jeg i blodet og på mp3-spilleren og for tiden liker jeg veldig godt "Feltham is singing out" av Hard-Fi. Med et skikkelig fotballsupporterrefreng synger de antageligvis om "HM Young Offender Institution & Remand Centre Feltham". Og det er sikkert en sang verdt. Hva vet jeg.

Ingen kommentarer: