19.01.2007

Løpetid i Sverige, kald krig i Dagbladet

Kanskje det er fraværet av vinteren og et intenst ønske om kulde, en hvilken som helst kulde, det være seg konkret eller overført som gjør det tenker jeg. Jeg får denne tankerekka og spinner videre på den fordi Dagbladet har gjeninnført den ”kalde krigen”. Journalistene Kleve og Tvedten, jeg antar at de er journalister, skriver i forbindelse med stormen som herjer Europa: ” Akkurat nå er det Tyskland som har det verst. Men ifølge Mjelstad vil særlig Polen, men også de andre østblokklandene, merke stormen i natt.”

Kanskje Dagbladjournalistene Kleve og Tvedten rett og slett ikke vet hva østblokklandene var? Kanskje de bare hadde hørt ordet en gang i barnehagen og syntes det virket litt kaldt og guffent og passet så fint sammen med storm og uvær? Det er det jeg tror på. Alternativt mener de det fortsatt er rimelig å bruke begrepet østblokk i en militær/politisk betydning. Det ville vært litt skremmende, men ikke egentlig helt utenkelig det heller.

Men for å avklare: ord og uttrykk som ”Østblokk”, ”Sovjet” og ”DDR” referer ikke til noe som i dag eksisterer og Berlinmuren er en museal rest og ellers små suvenirpartikler i en skuff. Østblokken døde for så lenge siden at Norge av den svenske minister herr Rosengren en gang på 90-tallet beskyldt for å være den siste sovjetstaten, selv om alle andre vet at den kom han fra selv. Hans frustrasjon var sikkert forståelig, men beskyldningen dårlig fundert. Nordmenn gjør i alt for stor grad akkurat som de selv vil og vi er for håpløst dårlige til å marsjere til at vi hadde hatt no særlig håp om at det skulle overleve så mange av oss i en Sovjetstat.

Nå har vel Sverige også forandret seg i løpet av den halve mannsalder som har gått så brutalt fort siden Rosengren rant over av frustrasjon og vas. I hvert fall var det svært lite sovjetisk preg over mitt forrige Göteborgopphold og nå skal jeg ned igjen å ha løpetid og forventer meg også denne gange svært lite overvåking og meningsmonopol.

Løpetid har ingen ting med ”I'm feeling like a dog in heat” som Green Day synger i ”Longview” på plata Dookie. Løpetid skal forstås konkret. Jeg skal løpe. I Sverige.

På søndag drar jeg altså tilbake til Göteborg og gjøre et nytt forsøk på å bli klok. Jeg skal ta de første to ukene av et åtte ukers kurs i folkehelseklokskap og det blir de første to ukene med løpeturer som eneste type fysisk aktivitet og avkobling.

Sist lærte jeg en forbyggingslekse. Leksa var å komme seg ut en tur hver eneste dag, selv om det skulle være gruppearbeid og lekselesing og oppgavelevering om en halv time. Hjernen min jobber ikke bedre av at kroppen ikke får beveget seg litt og at hjertet ikke kan dunke litt tungt og rytmisk. Tvert i mot.

Så hver dag skal det løpes. Kanskje bare det blir en liten halvtime noen dager, men joggeskoa skal på og pulsen skal slå og mp3-spiller og refleksvest skal være på.

Det har vi sentralstyrevedtak på.

Ingen kommentarer: