07.01.2007

Starten på 2007


Trening:

1. januar 2t36 og 55 km på mtb på veg
4. januar 60 min med rolig sykling på rulle
5. januar 60 min med 10 ganger enbent sykling
7. januar 70 min med 5 ganger enbent sykling og 10 min styrketråkk

For lenge siden, den gang jeg var en liten jægersoldat og stolt forsvarer av rikets sikkerhet i Harstads dype snø så solgte jeg en skatt. En LP fra Rough Trade. En veldig rar plate som jeg likte veldig godt. Men jeg solgte den fordi jeg trengt penger. Og jeg hadde en ivrig kjøper.

Jeg har solgt ting senere i studentpengekniper på slutten av stipendåret. Det var den gangen studentene fikk sine penger på starten av halvåret og måtte fordele dem med kløkt og sparsomhet slik at de skulle rekke helt til første sommerjobblønn. Eller "førstemann til Puben" og så "sistemann Jorda rundt er en dust" som det også var kjent som. Jeg har solgt en el-gitar (fenderkopi, gjorde ingenting) og en forsterker (liten, men kraftig MusicMan forsterker, verdiløs uten gitar egentlig), en svart ibanez 12-streng gitar (den var kul). Og en del plater.

Og jeg solgte min fine blå italienske stålsykkel, min kjære Olmo Scatto da jeg skulle kjøpe mina Colnago Dream B-stay. Men jeg har ikke solgt mye som har betydd noe.

Og jeg glemte plata jeg solgte i et svart smug i Åsegarden leir, for ganske snart fikk jeg annet å tenke på. Studier og studentmusikk. 80-tallsmusikk fra siste halvdel. Forsøk på å lære å like klassisk musikk (jeg har klart det) og forsøk på å bli like ordrik og veltalende som Oslo vest-gutta. Det klarte jeg aldri og jeg snyter meg i deres retning.

Jeg glemte plata helt til for noen år siden. Og så begynte jeg å lete etter den. Jeg savnet den, den plata som hadde vært så veldig min i flere år. Helt uten å huske en eneste sang, en eneste tone eller en enest bit av tekstene savnet jeg den. Jeg savnet også uten å huske hva gruppa eller plata het. Da er det ikke så lett.

Og så for et par dager siden så satt jeg å lekte en liten ordlek mens jeg syklet og kom plutselig på det via Gentle Giants - They Might be Giants...... -Young Marble Giants. Og på Platekompaniet fant jeg Young Marble Giants med plata Colossal Youth. Og det er ikke bare jeg som har likt denne plata og han som kjøpte den av meg var vel klar over hva han gjorde:

"Young Marble Giants fra Cardiff i Wales laget med 1980-utgivelsen Colossal Youth en av de siste 25 årenes mest legendariske undergrunnsplater. Deres naive og skranglete new wave har inspirert mang en senere post-punk skive. De to brødrene (Stuart Moxham og Philip Moxham), deres kvinnelige partner (Allison Statton) og deres trommemaskin (som vi ikke kjenner navnet på) opptar plassen på en kulthit av de sjeldne. Dette er rolig, melodisk og rar folk-musikk (kall det forresten gjerne robot-folk) som ikke bare drives av gitar, bass og orgel sammensetningene, men som også får fart på sine skralle ben på grunn av Stuart Moxhams nydelige tekster" (en ikke helt stødig beskrivelse fra www.platekompaniet.no)

Jeg hadde glemt alle sangen, og det er veldig rart til å vær meg, jeg var litt småautistisk på tekster i yngre år, men når jeg ser hvilke sanger som snart skal lande i postkassa mi så kan jeg nesten nynne litt småfalskt på: Searching For Mr Right, Include Me Out, Colossal Youth og Wurlitzer Jukebox. Og jeg gleder meg til vi igjen skal dele hus.

Jeg gleder meg så mye at jeg nesten kan glemme at jeg pga av litt indre uenighet fra 2. januar har kuttet helt ut produkter med melk. Inkludert ost. Og sjokolade. Nesten, men ikke helt.

Og så jeg som nesten ikke er no glad i Kong Håkon, festkarameller, M, Snickers, oioioioi dette kommer til å bli tøft!

1 kommentar:

Anonym sa...

Søkte på Music Man og fant bloggen din her tilfeldigvis. Vi bare si at uansett hva du fikk for den music man forsterkeren din, så var det alt for lite.. De er samleobjekter, og gitarfreaks betaler skjorta og bestemora si for sånne.. Bare en liten digresjon.