22.01.2007

Min viljes triumf!

Jeg kom til å tenke på Colonel Stuart i dag. Vet du ikke hvem Colonel Stuart er sier du? Sett Die Hard II eller? Skaff deg litt almendannelse a! Colonel Stuart er den skinnmagre og senesterke skurken som trener styrketrening på hotellrommet sitt. Naken. Og likheten mellom oss er altså at jeg har trent styrketrening på hotellrommet mitt i dag. Men jeg tror ikke jeg er no skurk og jeg vet jeg var påkledd.

Og var det egentlig styrketrening jeg holdt på med? Slik jeg hele tiden har trodd at Core var? Styrketrening uten vekter og utstyr?

Det er kaldt i Göteborg i dag og læreanstalten som jeg kaller mitt hjem i 14 dager, ligger i et område som heter Nya Varvet. Nya Varvet er et tidligere værft som en gang var et nytt værft og fornuftig plassering av gamle, tidligere og nye værft er ved vannet. I dette tilfellet ved elven og det er kaldt og rått ved elva. Jammen bra jeg har fått inn rå og kald Drammensfjord- og Drammenselvluft sammen med morsmjælka. Ellers hadde jeg kanskje ikke løpt ut i de ti-tolv minusgradene som river i lungene når kroppen starter å bevege seg i løpemønster. Kanskje jeg heller hadde lest en bok, drukket te, spist nøtter eller sovet på senga. Og det hadde vært et godt valg det også.

Men viljen vant i dag en total, knusende og betingelsesløs seier over en horisontalt søkende materie. Så jeg tok på meg det jeg hadde av klær og jeg løp. Sakte. Sakte fordi det er sakte jeg løper, men også fordi jeg ikke tror det er no vits i at jeg tar meg ut i såpass kald luft. 8 km og 53 minutter er trening det også.

Og så trente jeg 15 minutter core etterpå. Som er styrketrening, men ikke er det helt. Her er en tråd fra Oslofjordforumet om Core, tråden som fikk meg overbevist om at dette er fornuftig. Men det har altså tatt et år fra erkjennelse til handling, så nei, det er rimelig å uttrykke det slik at jeg ikke er av de raskeste på avtrekkern. Lucky Luke er jeg ikke.

Hvilke Coreøvelser jeg moret meg med i dag? Tja, hva heter de da? Bike Kick het en som var ganske brutal men ikke har noe med å etterligne Norman Städlers behandling av Kuota-sykkelen sin i 2005 eller hva det var. Heller ikke er det en øvelse der man etterligner fotbevegelsen når man sparker opp sykkelstøtta. Bike Kick den øvelsen der man ligger på ryggen og i rask takt "sparker opp" med kneet og møter det diagonalt med motsatt albue. Ble det forståelig?

Push ups er jo kjent og kjær. Og så er det den standardøvelsen der man står på alle fire og løfter venstre ben rett bakover, samtidig med at man strekker høyre arm rett frem. Og bytter om. Mange ganger. Men aller mest så var det vondt med Hindu Squats. Jeg skulle liksom ta 70, men jeg klarte sikkert ikke mer enn 35-40 og holdt på å tryne inn i radiatoren tre ganger.

Jeg ble sliten og fornøyd, men var det styrketrening jeg drev med? Svar kommer nok. Plutselig.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hindu Squats er en killer! Kjør på, det blir bra. Du får skikkelig verk noen dager!

Og når det gjelder Oberst Stuart, så er han kjent! Men det derre karategreiene han driver på med på hotellrommet, ække noe mot core trening!

Mer om han her : http://en.wikipedia.org/wiki/Colonel_Stuart