09.02.2007

Spør legen!

Spør legen står det på det treningsdagbokverktøyet som følger med Garmin 305. Ikke start et treningsprogram, eller endre et, uten først å rådføre deg med en lege står det. Og har jeg gjort det? Selvsagt ikke. Jeg er ikke stolt av at jeg knapt går til lege hvis jeg er skikkelig sjuk, det er en teit hulemanngreie, men jeg tror det vil ta en stund før jeg plager legen min med treningsopplegget mitt. Og det er fornuftig nok, for etter nøye overveielse har jeg kommet frem til at trening nok ikke er den risikoaktiviteten som amerikanske produsenter av treningsrelaterte produkter skal ha det til.

Men i Norge så er det vel bare legen min som ikke blir rådspurt, alle andre må selvsagt involveres. Derfor blir www2.oslofjordtri.com rådspurt om alt mellom himmel og jord. Og jeg får svar som er vesentlig bedre enn jeg spør. Og nok en gang er det Ketil som er snill og grei og deler noe av det han vet med oss som ikke vet:

" 10min oppvarming, rett over på
5min hardere, pulsen bygges opp rolig til 15 slag under terskel.
1min pause
Terskeldrag:
Styr dragene etter MAKSIMAL puls. Enhet: antall slag under terskel. Snittpulsen blir det den blir. Hvis du starter konservativt så bygger pulsen seg opp over en 5-6 minutters periode.
10min(10 under) +15min(5 under) +10min(0 under) (pause 1 min).
10 min rolig (dette endret jeg til 15 av en eller annen grunn) "

Her er pulsutviklingen:



Jeg var kanskje litt vel forsiktig, men jeg synes jeg var ganske flink og at det var ganske hardt. Den siste 10-minuttersbiten har en noe "urolig" kurve fordi jeg ble litt "forstyrret" av Helene. Hun kom plutselig gående ensom i mørket fra barneidretten, fordi transporten hennes var hele 7 minutter forsinket. Men hun hadde vel ikke tid til å somle mer fordi hun somler no så vanvittig om morgenen, så hun er vel på vei til å bli stor jente. Ellers holdt jeg stort sett jevnt tråkk på 63/64 rpm og aldri har 67 minutter på rulle gått så fort.

Jeg føler meg egentlig ganske kjekk og grei selv om treninga mi foreløpig har tatt en litt annen vending enn det jeg så for meg for noen få uker siden. Men hvis dette går galt og jeg havner i sykeseng så vet vi hvorfor, jeg har ikke søkt legen om råd. Men Garmin har sitt på det tørre og jeg kan ikke saksøke dem, for de har informert meg om hvor farlig trening kan være.

Men jeg velger å ikke tro på dem. Like lite som jeg tror på noe vrøvl jeg fant som en professor fra NIH har skrevet om helsegevinsten av å sykle. Men det får vente. Nå skal jeg høre på "The Decemberist" - The Crane Wife. Nydelig musikk å sovne på sofaen til.

Natti

Ingen kommentarer: