27.02.2007

Smøring i monter - analog blog fra fjellet - del II


Professor Hupps språkkurs: Antarktis = iskaldt kjønnsorgan, albatross = fortøyd fugl, oval = lovsang til verdens største pattedyr, periferien= Hvor er Per i ferien?

Det finnes sentrum og det finnes periferi. I sentrum finnes det en periferi og i periferien et sentrum. Bor du i periferien i periferien, så er du langt ut på landet eller viddene. Også kjent som Hokksund eller Vega.

Vinterferiereisen gikk fra Oslofjordperiferien (Fredrikstad) til Hemsedalperiferien (Grønndalen). Det er ingenting galt med periferien og det er glimrende å ta en periferietur ditt for å gå på ski. Mens Bruno ligger i en stol og promer Pro Plan prump stirrer jeg inn i peisen og fyrer med gammal skigard. En skigard som på ingen måte varer evig der den spraker og spruter.

På veg til Grøndalen gikk ferden gjennom Hemsedal for å legge igjen litt penger. Jeg manglet smøring. Blå, eller aller helst Grønn Swix. Skandinavisk Høyfjellsutstyr tenkte jeg, der har de smøring.

Ingenting. Hjelmer, klær, truger, klatreseler, isøkser, fjellstøvler og mye annet til et liv i Høyfjellet på en Skandinavisk måte. Men ikke smøring, ikke før helt til slutt da jeg så det. Smøring i monter. Sentralt plassert i butikken. Men jeg følte meg ikke sikker på at han som hadde koden til ”smøringsafen” var inne i dag, så jeg gikk med uforrettet sak.

I nabobutikken hadde de Swix av typen blå. Av den typen som kan henge på stativ og som man kan plukke selv. Jeg fikk ikke helt med meg hva butikken het, men det var kanskje Skandinavisk Dalbunnsutstyr eller no mer tilpasset denne kundegruppen.

Det er en overføring igjen....

Ingen kommentarer: