24.03.2007

Kostymeprøve eller show-time?

En uke har gått med til frakt, fart og lek. Minimalt med treningen har det blitt, men det er ok nok det for i morgen er det Fredrikstadløpet og jeg stiller nå frisk, uthvilt og treg på den første alvorlige startstrekken i år. I morgen skal en masse medlemmer fra Norges største og beste triatlonklubb sammen med noen venner løpe barneløp, 5 km eller halvmaraton. Dette er tradisjon, dette kan vi. Det er vi som kan det å farge og prege Fredrikstad. Det er vi som kan vaske støvet i gatene vekk med svette. Og vi vil kjenne at det er godt.

Våre faner skal vaie og vi skal rope, heie og smile til alle på vår veg.

Jeg har vært på tur til Alvdal og Tynset. Trafikksikkerhetskonferanse. Det er mye blodig alvor helt uten nanana i fortellinger om tunge polske vogntog på smale ustrødde vinnterveier med glatte dekk og kjettinger liggende hjemme i Polen. Det er mye skrekk i å observere vogntog som bare venter på å smelle inn i hverandre langs riksveg 3. "Aktiv skolevei" er så utenkelig å foreslå og biler som har blitt strukket ut og skjært opp etter at det gikk galt er på ingen måte no opplagt tema for en revyvise eller en skjemtsom bloggpost.

Etter skrekken lå jeg på sengen i hotellrommet midt på natten. Jeg lå på sengen og fant et nytt glimrende band som har gått meg hus forbi. Og denne gangen var det av alle underlige ting et norsk band, det skjer ikke ofte. Jeg er ikke no storforbruker av norske band: Gluecifer, The Aller Værste, Kjøtt, Raga Rockers, Turbonegro, Yum yums, Motorpsycho og bittelitt Dumdumboys og Jokke, og der stoppet lista brått og brutalt. Til nå.

Det er rart hvordan forventninger kan blokke ut virkeligheten. Jeg tenkte aldri at noe så bra kunne være norsk, så jeg hørte og så på noe jeg trodde var et jævelig kult amerikansk eller engelsk heavyband i flere minutter, før ... "hey, de synger jo på en slags norsk!"

Skambankt var gruppa jeg hørte. "Dynasti" var sangen. Fra plata "Eliksir". Hårpåbrystetmusikk. Konge!

Naturen har tatt på seg vårklær i Fredrikstad. Varmen erter frem krokus, påskeliljer og andre blomster som jeg ser, men ikke er presentert for eller kjenner navnet på. De stikker hodet opp og er plutselig tilstede, men er de trygge? For i går kveld snødde det og det vi alle spør om: Er dette for godt til å være sant? Er det grønt gress og tørr asfalt fra nå av? Er det på virkelig eller er det bare en første prøvetaking av "Vår 2007" ?

Show time for "Vår 2007" får min stemme. Jeg håper på varme fra nå av, det skulle vært så godt å løpe i kort bukse igjen.

Jeg kunne gjort det i dag. Det var varmt nok, men jeg venter litt. Jeg har hår på brystet og pels på leggene, men helt selvisolert ape er jeg ikke.

Natta, nå får jeg uthvile meg litt til før sesongen 2007 bryter løs om noen timer! Uten kortbukse men i sol og med venner. Glimrende!

Ingen kommentarer: