31.03.2007

Amatør, med fast bopel i drivhus

Glasshus og drivhus er det samme, men så er det ikke det allikevel. Drivhuset er spredd av og for alle vinder slik jeg gjettet en stormnatt for noen uker siden og jeg sitter ikke i det. Ikke nå og heller ikke til vanlig. Jentene gjør det, de bruker et hullete drivhus som lekestue og har innredet med plastblomster og leire i blomsterpotter. Det er i glasshuset jeg har tatt bolig og jeg gidder ikke en gang å påpeke hvilken adresse det glasshuset har, det er for åpenbart til at jeg vil fornærme intellektet ditt.

Amatørene, når var det vi startet å bry oss med hva de hadde å melde? Hvordan skjedde det at det de profesjonelle presterer kun skal være et bakteppe for meningen til mannen i gata? (Jeg prøver å huske hvem det var som sa: "Jeg har møtt mannen i gata. Han var stygg." Jeg kommer nok på det en gang).

Intervjuene var skikkelige i den gammelmodige ungdommen til NRK en gang på 70-tallet. Underlige herremenn, de fleste var det, eksperter i dress og med rare hårfrisyrer fikk alvorlige spørsmål fra menn med skarpe buksepresser og fikk tid og pusterom til å gi sitt nøye forberedte og dyptpløyende svar. Ingen avbrytelser, ingen sms som ruller bortover på skjermen og ingen "meningsmålinger" for å finne ut hva "mannen i gata mener".

I nettavisene besudles journalistenes artikler med påhengte meningsløse diskusjonsinnlegg "forfattet" og innsendt av "lesere" uten noen som helst form for kunnskap, norskkunnskap eller formuleringsevne.

Når begynte fallet? Kanskje da journalister sluttet å være journalister og alle ble featureskribenter, wikipedakopister og sladderspredere? Kanskje var det da Big Brother og annet meningsløst tv-fyll ga intetsigende amatører mye mer enn fem minutters berømmelse? Kanskje var det da internett, diskusjonsforum og blogger ga oss alle et rom for å spre våre trivielle og tanketomme tanker? Beklager, jeg klarte ikke å la være, jeg måtte vise deg glasshuset mitt. Stort og fint ikke sant? Jeg trives her.

Er jeg litt elitistisk? Ja, på en veldig amatørmessig måte altså, men ser jeg på tv, leser jeg aviser eller leser jeg musikkblader så driter jeg i hva mannen i mannen i gata mener, jeg vil vite hva ekspertene mener. Ellers kunne jeg jo bare kjørt rundt i taxi?

Det var bare det.


Kjør debatt? Nei, muligheten er fjernet. Hadde ikke det vært bra?