06.03.2007

Smøring i monter - analog blog fra fjellet - del III

Åse tror det hun ser og ikke hva vi sier. Åse ligger rett ut på gulvet og ser opp i peisen. Det har hun gjort mange ganger allerede for hun prøver å se hvor langt opp pipa går. Hun tror rett og slett ikke på meg når jeg sier at pipa går hele veien opp, for hun mener at hun kan se der den slutter. Det er en god ting å tro på det du selv ser og være skeptisk til andres sannheter, men verden stopper ikke med det du selv ser og har opplev lille venn.

Det er rart med bilder jeg har i hodet. Jeg går på ski i Hemsedal og burde ha en liten komisk film i hodet mitt av fjelldanske på klossete skitur. Men nei, jeg er ikke no tilhenger av å bruke dokumentarfilmsjangern til internt bruk. For jeg har noen skihelter jeg også, men de er ikke mange og de er fra langt tilbake i klassisk tid.

Mens jeg glir frem mellom nakne bjørketrær i et tappert forsøk på å illudere skiløper, sender hjernen min et nyhetsinnslag fra Sportsrevyen. "Jouha Mieto, denne kjempen som er født i 1949 og er 196 cm høy og har spesialforsterkede staver, staker voldsomt der vi ser han forsvinne inn mellom bjørketrærne. Spenningen er ulidelig og alle spør seg hvem som kommer først ut av...." Brudd på billedsambandet med hjernen. Jeg er ikke sikker på om jeg vil vite hva som gjorde Mieto god, jeg husker ikke lenger om han var god, men han var en av mine få store helter. Hvem vil du helst invitere til middag? Torkel Ravndal, Jouha Mieto og Elvis Costello. Tror det kunne blitt en underlig konversasjon. Jeg har en følelse av at Jouha og Torkel ikke ville hengt helt med når Elvis satte pratekverna i britisk frigir. På den annen side så kunne de jo bare banka han hvis det ble for ille?

Åse er imponert over utedoen. Den er skikkelig smart altså, for her trenger vi ikke å trekke ned etterpå! Nå er det slik at vi som henger sammen med deg sånn ellers vet at du ikke regner det som 100% nødvendig der vannklosettet regjerer heller. Men det er hyggelig at du kan reflekter over slike ting. Ved refleksjon kommer en mulighet for endring atferd.

Åse klør i øynene. Det kunne vært røyken fra peisen, men all erfaring tilsier at en lang dag med frisk fjelluft også frembringer øyekløe av denne typen. Og umiddelbar søvn.

Natti!

Ingen kommentarer: