21.02.2009

Vinterveien




To treningsøkter på en lørdag er et godt grunnlag for å kunne proppe meg med høykarbogodteri.

Det er uendelig mye folk som har dietter som er lav på karbo, høy på protein og fett på fett. Selv blir jeg høy på sukker og en lørdagskveld kan det rett og slett ikke bli nok godtekarbo. Og med en time svømming og 47 minutter løp bak meg er det meg vel unt og passe sundt.

Jeg har gjort mange forandringer i treninga mi siden denne bloggen ble startet. Jeg har doblet antall timer i året blant annet og jeg har skiftet mening om trening veldig mange ganger. Men en ting står fast. Jeg har ennå ikke kommet ditt at jeg spiser for å kunne legge et godt grunnlag for trening, jeg trener for å kunne legge et godt grunnlag for både spising og overspising.

Det er i hvert fall det jeg sier høyt.

Det var lørdagssvømming uten særlige merkverdigheter. Det vil si. Jeg har startet med noe nytt. Side Kick. Jeg vet ikke hvor jeg har fått denne ideen fra, men det er jo klart at jeg ikke har kommet frem til dette her av meg selv. Mest trolig har jeg lest om det på verdens beste triatlonforum.

Bakgrunnen for mine nye teknikkøvelser var at jeg tenkte at side kick var en god måte for meg å lære god posisjon i vannet på. Jeg sjekket nettet etterpå og fant side kick i forskjellige varianter. Her siteres en.

There are many ways to increase your kicking yardage in workout. The most often overlooked kicking set is the stroke drill set. All stroke drills double as kick drills. The easiest drill is the side kick drill. This is the base drill for all freestyle stroke drills. Side kicking is the most productive way to do your freestyle kicking.

When kicking on your side, your hips will be perpendicular to the bottom of the pool. When you kick on your left side, you will have your left arm out in front with your right arm resting on your right hip. You must remember that the lead hand must be palm down in the water

This position creates lift in the freestyle stroke. Beginners will kick with their ear on the lead shoulder, while more advanced swimmers will kick with their chin on their lead shoulder. This contact with the shoulder is critical in keeping your hips high in the water. If you lift that ear or chin off the shoulder, your hips will sink quickly.

If you feel like you are sinking, rather than simply kicking harder, stretch your arm as far out in front of yourself as you can. This stretches out the body, causing your hips to rise in the water, reducing drag. Remember, this is not a power game; rather, it is a finesse, streamline game. The side kick will not only teach you how to kick, but it will also help you learn the balance necessary to have a long, smooth freestyle.

5. More Drills

The other drills I enjoy doing are all variations of side kicking. The 10/3/10 drill is done by kicking 10 times on your left side, taking three long freestyle strokes, then 10 kicks on your right side. Repeat this for the distance of your choice.


Og det er den drillen der jeg kom frem til på lørdag.

Lørdagens andre økt var å løpe i snøslapset. Det er andre gangen i mitt liv jeg har løpt med briller. Grunnen var denne gang, som forrige gang, at det blåste som tusan fra sør og vinden pisket med seg is/snø. Brillene sparte synet sånn på lang sikt, men sikten der og da ble etter hvert lik null. Triatlon er jo en utstyrsdrevet sport så jeg tenkte på utvikling av briller med vindusvisker. Ved vendepunkt/fotograferingspunkt ble jeg klar over at det ikke lå noe på utsiden av brillene, men at det hadde samlet seg dugg og slaps på lesiden av dem. Litt som den vitsen om hvorfor svensker trenger vindusviskere på innsiden av bilen. Men det var nok mer prust og pres og ikke at jeg lagde motorlyder.

Men jeg fikk frisk og fin seilas tilbake igjen. Uten briller på nesa.

Og så kunne jeg fylle meg med godtekarbo!!!

Ingen kommentarer: