10.02.2009

Watt? What Watt?

Om ikke tusener på tusener, så er det mange har spurt meg om jeg kan informere litt om hvordan effekt rulletreningen min har. Dvs. effekt på form i form av endret watt.

Jeg har jo blitt et moderne treningsfantom. Eller er det kanskje en unaturlig treningsguran? Nuvel. Så watt-spørsmålet er jo naturlig siden jeg lekent sjonglerer med intervalltrening, periodisering, pulssoner og annet som mosjonister kanskje ikke trenger i følge de som har trent siden de ble avvent og fikk sin første flaske XL-1.

Men altså. Watt. Før trodde jeg at watt var det sykkelruller og stereoanlegg ble pakket inn i av ivrige hender i en skitten og dunkelt belyst fabrikk i Shanghai. Mengder med watt slik at de skulle tåle frakten. Og på toppen den bittelille posen med Silicon som skal fjerne all tvil og fuktighet. Nå vet jeg så mye bedre. Jeg vet nå at det ikke er slik watt vi er opptatt av. Jeg er altså ikke en helt og fullstendig watt-nisse, men evnen min til å beskrive min wattutvikling strekker seg ikke mye lenger.

Og det er ikke nødvendigvis min skyld. Jeg har rett og slett en litt ullen wattaktig følelse av at den rulla mi ikke er nøyaktig sånn helt på milliwatten. Og det er mye rart som påvirker tallene som går opp og ned. Det kan selvsagt være min kraft, form og ynde. Selvsagt kan det være det, men det kan være andre ting også.

Tråkkfrekvens for eksempel. Pulsen er høyere med høyere frekvens hvis watt holdes konstant. Men det er jo i og for seg kontrollerbart. Jeg kunne jo bare sammenlignet økter med sånn ca samme frekvens. Styrketråkkøktene for eksempel. De er egentlig sammenlignbare. Sammenligne watt, frekvens og puls.

Men….

Lufttrykk i dekket må jo påvirke målt watt? Så da måtte det jo være like mye luft i dekka hver eneste gang, men jeg er nok ikke så nøye på det.

Hvor hardt/løst rulla er festet mot dekket må jo påvirke målt watt? Er den helt riktig festet, for løst eller for hardt? Er den likt festet fra gang til gang?

Og som sagt så er den rulla mi ikke et presisjonsmåleværktøy.

Så jeg tenker det blir slik som dette: Skulle jeg bli målbart mye bedre så kommer jeg nok til å smelle knallgode og sjokkerende skyhøye watt-tall på bordet med et fornøyd flir. Skulle jeg ikke bli målbart bedre? I så tilfelle så gjelder de anførte måleproblemene over.

OK da. Det var ikke så mange som hadde spurt om wattuviklingen min. Det var en. Men denne ene fortjener jo også svar? OK da så hadde jeg ikke så mye å skrive om Watt. Men jeg var så fornøyd med overskriften. Ville jo vært synd å ikke fått brukt den.

Ingen kommentarer: