25.07.2009

Åse på sin første festival



Og selvsagt skulle den være med regn. Og selvsagt skulle den være med pappa.
Det vil si meg.

Åse og jeg var på Månefestivalen i Fredrikstad på lørdag. Det store målet for Åse var å se Kaizers Orchestra. Jeg gledet meg også mye til Skambankt og litt til Tommy Tokyo. Og så var det et band til som jeg ikke fikk med meg navnet på. Det gledet jeg meg ikke til. Med rette.

Åse var spent. Åse likte Kaizers på plate, men Åse hadde aldri vært på skikkelig konsert før. Hun hadde jo vært på rikskonsert på skolen og oppvisning på skoleavslutningen, men hun ante at dette var noe annet.

Litt fordi vi har jukset litt. For å være forberedt på hva en rockekonsert er, har vi sett dvd med Kaizers fra Øyafestivalen og med Muse fra Wembley. Og begge deler har vært med på å skape overveldende forventninger.

På vei til festivalen kunne jeg kjenne Åse dirre der hun gikk ved siden av meg. Inn porten til konsertområdet gikk vi og der sto scenen. Og den var klar for Skambankt, "den derre gruppa som jeg ikke husker hva heter og som var så grusom", Tommy Tokyo og Kaizers Orchestra. La meg bare si at Skambankt var kjempebra, "Den derre gruppa" var helt utrolig elendig og Tommy Tokyo var sånn passe bra for voksne, men alt for langt en syv år gammel jente. "Nå har vi syv viser igjen" sa han. "Å nei!!!!" sa Åse. Men til slutt var hennes lidelser over og scenen gjordes klar for siste gang.

"Der kommer orgelet" sa Åse. "Der kommer oljetønnene" sa hun. "Og nå henger de opp teppet med Kaizers Orchestra på". Vi fikk med oss absolutt alt. Åse nektet etter hvert å vike fra plassen et sekund. Hun som egentlig hadde startet å kjede seg litt. Vi så at Jan Ove og de andre kom i sivilt inn fra siden, forsvant inn en dør for så å fremstå som rockehelter en stund senere. "Nå kommer de snart" sa Åse da røyken startet å strømme ut på scenen.

Da hadde regnet forsvunnet og himmelen ble klar.

Åse hadde noen klare ønsker om hva hun ville høre og hun fikk de fleste av sine ønsker oppfyllt. Dette var det Åse, jeg og tusen andre fikk høre denne kvelden: KGB, Hevnervals, Bøn fra Helvete, På ditt skift, Kavalér, Delikatessen, Dr. Mowinckel, Kontroll på Kontinentet, Resistansen, Enden av November, Apokalyps Meg, Sigøynerblod, 170, Di Grind, Maestro, Min kvite russer.

Store deler av konserten satt hun på skuldrene mine og gjorde det man skal gjøre når man er syv år og rocker vilt og hemningsløst. Hun klappet og hun sang. Selv smilte jeg godt da jeg hørte henne rope høyt med tynn pikestemme:

Den skal vær mann som kan gå med min hatt
Den skal vær kald som tar øve mi makt
Den skal ha nr 42 for å gå med mine sko
Men han må ha sin egen pistol


Og det var det ganske mange rundt oss som gjorde også.

Så var det hele over og alle de som er riktig snille de legger seg og sover. Men så ble det natt og Åse våknet og sa: "Pappa ..... det var kult".

Og pappa tenkte: "yes"!

Ingen kommentarer: