06.07.2009

Litt oppløftende


(løypeprofil)

Etter å ha lagt mine nye treningsplaner, skred jeg til verket. I dag syklet jeg en tur/returløype som jeg bruker mye. Dette er jobbeløypa mi. Her er det mange små bakker og kneiker og også fire bakker med 4-6 minutter stigning. Jeg synes denne løypa er fantastisk godt egnet til å bygge styrke og jeg brukte den med stor effekt før Roth i fjor. I denne løypa er arbeidsoppgaven å sitte og tråkke og fokuserer på å komme raskt og effektivt opp. I nedoverbakkene hviler jeg og på flatene sykler jeg i litt over konkurransefart, men det er bakkene som pølesrosinene.

Og i dag fikk jeg et lite glimt av solstreif i høljregnet.

Transportetappen/oppvarmingen er ca 10 minutter og så startet jeg å sykle fokusert. I dag var beina med. I dag fikk jeg fart i bakkene og trøkk på flatene. I dag var det godt å sykle hardt. I dag var det lett å sitte å presse opp de bakkene som jeg har vært nødt til å ta stående på slutten for ikke å bli helt sur. Er det bare dagsform?

Målet i Kalmar er snittfart på 30 km/t eller aller helst bittelitt høyere. I dag syklet jeg 45 km som var vesentlig mer bakkete enn Kalmar med en fart på 29.5 km/t og snittpuls på 137 (terskelpuls på sykkel ca 155bpm). Dette er en kort løype, men jeg kjenner den fra tidligere og vet hvordan jeg sykler løypa når jeg er i form. Jeg har aldri syklet den så fort og det kunne gått mye fortere hvis jeg ikke hadde kjørt tryggleik i nedoverbakkene. Våt, ny asfalt og meg er å be om lav fart.

Så ja, det var en god treningsøkt og en god tilbakemelding.

(Den korte løpeturen etterpå ble droppet. Ved nærmere ettertanke kom jeg til at jeg skal ha en tøff løpetur i morgen og en på onsdag, ingen grunn til å
overdrive på alle områder.)

Ingen kommentarer: