12.07.2009

Trippel brick i juli

I år har jeg hatt to og en halv trippel brick. Det var den klassiske og fantastiske rundt hytta til foreldrende til Øystein. Det er den vi tar under Danmarksleieren hvert år (vi har vært der i to år og to ganger er lik tradisjon). Den gikk bra i år, men jeg holdt på å spy rett foran føttene til mamman til Øystein. Det hadde jo ikke vært like elegant.

Så hadde jeg et forsøk på trippel brick i heteperioden for noen få uker siden. Dere husker de ukene det var varmt her i Norge, ikke sant? På den varmeste dagen prøvde jeg meg. Da gikk det bra på to sykkelrunder og en og en halv løperunde. Jeg følte meg kjempekjekk. Og så startet jeg å fryse og ble svimmel. Og så pinglet jeg ut.

Kanskje du ikke vet hva en trippel brick er? Det er jo noen mennesker i Norge som ikke har fått med seg hva denne typen trening innebærer, så en kort forklaring er sikkert ikke helt bortkastet.

Trippel brick er en type trening som brukes av triatleter og triatlonmosjonister når årets store konkurranse begynner å nærme seg (Base 3, Build 1 og Build 2). Trippelbrick er en morsom, men relativt krevende øvelse fordi den er ganske lang og farten skal øke hele veien. Første runde skal farten være litt saktere enn planlagt konkurransefart, andre runde skal være på konkurransefart og tredje runde skal da være ..... ? Riktig det smarten, den skal gå litt raskere enn planlagt konkurransefart.

I dag var sykkelrunden 29 km og løperunden 4 km. Løypa er ganske flat, men den er også utsatt for vind. Terrenget er ganske likt det som er på Kalmar triathlon:

1. Sykkel: Tid 58:44, fart 29:3 km/t, puls 124
1. Løp: Tid 23:25, fart 5:48/km, puls 142
2. Sykkel: Tid 55:32, fart 31 km/t, puls 136
2. Løp: Tid 22:37, fart 5:37/km, puls 150
3. Sykkel: Tid 54:13, fart 31,7 km/t, puls 147
3. Løp: Tid 21:56, fart 5:27/km, puls 152

Det ble ikke skikkelig tøft før etter siste vending på syklingen. Da merket jeg motvinden veldig godt og farten min fallt betraktelig. Noe denne grafen skulle vise med all ønskelig tydelighet (vending er etter 25 minutter).


Men jeg hadde da kjørt relativt hardt i en del timer, jeg kjørte litt tryggleik og så ble jeg ikke straffet på løpingen. Jeg hadde ingen problemer med å løpe litt fortere enn forrige runde og jeg holdt helt inn. Etterpå var jeg sliten, men ikke helt "kjørt". Farten på løp var noe raskere enn planlagt tid i Kalmar, men det gikk veldig lett.

Jeg begynner å få en følelse av at jeg er i rute.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dette er pent å se på Bent - det å lever på Trippel Brick er noe av det peneste jeg veit om, da det er krevende, krever fokus, og ikke er noe alle klarer.
Trippel Brick etter boka er ikke for sutrepaver og "de som håper".
Klart du er i rute - kroppen kommer gradvis med små drypp nå, til slutt blir det til en stor energifoss som skal dundre rundt i Kalmar, og nyte den deilige følelsen av et godt løp!
Stå på - vi er svært nær.

mvh
Goldie