09.04.2007

Glem aldri... 8. april er vinter

Åse har funnet sin fars blader og "leser" med store øyne om Amy Winehouse og slike piker og lurer veldig på om alle jenter har så mange tatoveringer, så lange ben og så store...njaaaa kanskje ikke helt ..... Det er jo veldig bra at fars blader som ligger i sofaen, på do og under bordet, er blader som heter Q og The Word og ikke noe helt annet. Åse lurer også på hvorfor guttene i bladene har "sånt skjegg" ("goatee") og prøver å se så tøffe ut. Det er fordi de synger rock vennen min, det hører med til territoriet.

Til tross for skjegg, en stålstreng- og en nylonstrenggitar så er jeg desverre ikke tøff musiker, men bare en i økende grad mosjonerende turtiratlet. Som sådan bør jeg jo derfor melde litt fra hva som skjer på trenings- og triatlonterritoriet.

Siste dagers påsketreningsresultater

Torsdag: Svømming 1800 m- 35 min
Løping 7 km - 45 min
Fredag: Sykling 58km - 2t14min
Lørdag: Svømming 3 km - 1t02min
Sykling 45 km - 1t49 min
Søndag: Løping 16 km - 1t50 min
Mandag: Sykling 56 km - 2t10 min
Tirsdag: Løping 8 km - 56 min
Onsdag: Svømming 3800 m - 1t20min
Torsdag: Sykling 84km - 3t29min
Fredag: Løping 10 km - 1t06 min
Lørdag: Løping 7 km-50min
Sykling på rulle - 58 min
Søndag: Sykling 55 km - 2t13 min
Mandag: Sykling MTB med piggdekk - 2t15min

Passe mye trening, hver eneste dag i tolv dager uten pause der altså.

Skriblerier på en blogg går litt sine egen veger og jeg kjenner at hvis jeg vil kan jeg nå gå fra enkle tall til meta-analyse og grublifiseringer. Jeg trekkes litt i retning av å utvikle dette til overproblimatiserende kritisk depressiv navlebeskuing, eller kanskje litt egoistisk mental selvpisking. Om akkurat det blir no stas? Trukke det gitt og jeg skal prøve å holde meg på rett kjøl. Selv om det i og for seg er lett å falle ned i grublerier om hvordan og hvorfor en gubbe kan finne tid og lyst til å trene såpass mye i en ferieuke.

Rundt kaffebordet på jobben kommer de nok til å gjøre det og jeg gjør det selv innimellom, men stort sett er jeg fornøyd med hver time som er trent og derfor godt fornøyd med påsken. Og hvis påskealternativet er tv, grill, pusse båt eller å henge rundt på benserten, så er 13 treningstimer i uka helt akseptabel gammelmannsatferd.

Det har vært en en ekstra dimensjon denne påsken. En værdimensjon. Selv om jeg blåser i neseborene ved tilløp til vinter og dårlige treningsforhold, så liker jeg vær. Og det har jo vært vær for en hver smak disse treningsmettede påskedagene.
En måte jeg husker påsken 2007 på er at den startet med sol og flotte langturdager og så blåste det opp slik at det smalt.

Jeg hadde akkurat kommet inn fra en lengre langtur med Einar, det smalt ute og jeg trodde det var sykkelen som var tatt av vinden, men så var det et stort tre i hagen med dårlig ankerfeste som tok kvelden. Jeg kan huske påsken 2007 for den vinden Einar og jeg syklet i. Vi er tøffe vi!

Det startet jo så flott med sol, flotte langturdager og ville fantasier om å trekke i våtdrakt og så startet det å snø. Og det var vel til pass for oss som glemte at vi bor i Norge, glemte at Norge er et vinterland og at selv om 8.april er tidlig på våren, så kan det like gjerne være sent på vinteren.

Til tross for mye pent vær, sol og varme så tror jeg at jeg husker påsken 2007 for snøen som kom på tampen av uka. Husker mest av alt treningsleiren som ble avsluttet med å sykle i full fart i nedoverbakke på et tynt dekke av snø over opptint skauveg. Det er en glimrende øvelse i å holde tankene fokusert og sykkelen på vegen.

Glem aldri 8. april!

Og. Hadde dette vært i Sandnessjøen f.eks så hadde alt været kommet i løpet av ti minutter. Pluss torden og haglstorm. Så det er virkelig ikke no grunn til å sutre.

Ingen kommentarer: