18.04.2007

Klasse 32-34, BMI 30+ og stålsykkel

"Vanlig 1/3 premiering" står det både her og der og det gjør vondt langt inni meg når jeg leser det. Jeg har en anelse om hvor mye jobb det er mulig å legge ned i å få tigget til seg rusk og rask og tvilsomme rester fra lokale foretninger slik at det skal bli "vanlig 1/3 premiering". Og jeg har sett de glade fjesene til vinnere av enda en "vanlig-1/3- premie-bagg-fra-Nordea" og jeg ser at det er bortkastet. Gang på gang. Direkte fra produsent til søpledunk.

På den annen side er jeg kjempetilhenger av fullførertrøyer eller lignende til alle som kommer i mål. Konsekvent er jeg ikke.

1/3 premiering i NXTRI? Det kan godt hende det vil komme, men det ville fortsatt vært den svarte trøya som var det eneste som gjaldt og som folk ble observert i på Tusenfryd eller S-laget. Ikke bagen fra Nordea.

Jeg er ikke i mot premiering. Tvert i mot. Jeg har full forståelse for at de som kommer først i mål skal ha premie og premieringen bør være lik for jenter og gutter. "Nummer to er første taper" heter det i USA og slike steder, men vi bør vel være litt mer rause og dele ut premie til nummer to og tre også? Av alle kjønn. Det er liksom tradisjon for slikt og det er jo bedre å gi enn å få. Men om vi bør ha noe på bunn av kassa som vi kan bruke som premie til nummer fire i klassen 46 og tre kvart-49 og et halvt år? Sorry. Triatlon er litt for mye likt boksing der det er en halv milliard forbund, mesterskap, aldersklasser og til og med vektklasser.

Triatlon ligner også litt på musikkprisutdelinger. For der er det premie for beste mannlige vokalist, beste kvinnelige vokalist, beste feminine vokalist av motsatt kjønn, beste rock-gruppe, beste heavy-rock gruppe, beste death-metal gruppe, beste trash-metal gruppe, beste country-metal gruppe, beste pop gruppe, beste mannlige nykommer, beste kvinnelige forsentkommer, beste superstjerne som aldri gidder å komme på en slik prisutdeling og beste gruppe frontet av en vokalist som ikke tror han er Jesus. Hva med "Beste band"? Punktum. Stopp. Ville jo blitt et litt kort program da, jeg ser den, men det er den eneste klassen som er vinner. Alt annet er bare klasseseier.

Men prisutdeling triatlon? 1/3 premiering? Nei, premie til 1, 2 og 3 og t-skjorte til alle som vil ha. Værsågod. Vil du ha bag sier du? Kjøp en da vel. Djeeez.

Ingen kommentarer: