24.05.2006

Haisommer 4


Adeleid er ei pyse. Adeleid er redd for hai. Det vet jeg fordi jeg har svømt med denne kvinnen i Mar Menor. Og det vet resten av triatlon-Norge. Triatlon-Norge er da definert som de som leser forumet til Oslofjord triatlon: www2.oslofjordtri.com. Fornuftig definisjon det, kan ikke tenke meg en som er bedre.

Men kanskje Adeleid har grunn til å være redd? For haien kommer stadig vekk nærmere der vi bor og svømmer. Og i dag fant jeg en på gulvet på kjøkkenet. En som Åse har lekt med! Som det går frem av bildet har haien en kyllinghaifinnedokke. Denne brukes nok som kamuflasje, eller kanskje som lokkemat? Kanskje den skal lokke Jernender og annet fjækre? Kyllinger f.eks.? Goldie f.eks?

2 kommentarer:

Anonym sa...

...det er mulig det er uvanlig med hai i våre farvann. Men det ikke mange vet, men som jeg vet fordi jeg alltid slår opp på ord som "hai" og "haiangrep" og sånt hvis jeg sitter og blar i ulike oppslagsverk....er at det faktisk er observert eller fanget potensielt farlige haier nettopp langs norskekysten.... F.eks en over to meter lang blåhai. Blåhai spiser mennesker i blant. Dessuten er jo havet en stor og sammenhengende sak. Dvs at i det øyeblikk vi hopper uti Fredrikstadfjorden eller Eidfjord eller noe sånt, så hopper vi faktisk og ubestridelig uti det samme vannet hvor alle verdens hvithai og tigerhai lever, svømmer og spiser.... And thats a fact.... Og at store fisk kan få problemer med navigeringen i blant... ja det vet vi fra diverse hvalstrandinger og sånt. Det så vi jo senest et svært godt eksempel på i La Manga... Så vet dere litt om den herlige logikken som dundrer rundt i hodet mitt og fremstår som svært virkelig for meg i blant når havet er veldig stort og mørkt der under.... da blir 2+2=sannsynlig hai ikke langt unna......
For øvrig synes jeg kjøkkengulvhaien deres så ganske slem ut.... lekehaier bør ha et mer godslig uttrykk synes jeg... ellers kan små jenter få haiskrekk som setter seg....;)

Oslofjord Triatlon sa...

Åse er ikke imponert over deg og haier :-)

Hm..... tror ikke det er tiden for å fortelle om Sandnessjøen og 3 spekkhuggere på 50 m avstand.

Trikset er jo å svømme ved siden av Tim eller en annen som ser ut som en skadet sild!

Men logikken di er upåklagelig!