25.05.2006

Rana Fisk 17 fot med 50 hester

Jeg vokste opp med båt. Småbåt. Med liten motor. Rana fisk 17 fot med 25 hester var det vi hadde sist hjemme på Drammensfjorden. Fin båt det. Solid og stabil og halvplanende. Halvplanende er et annet ord for at båten ikke går fort og sluker bensin på full fart. For å stjæle fra Øystein Sunde: "Da jeg starta opp båten en lørdags kveld, jubla de helt opp i ledelsen til Shell".

Men en Rana Fisk behøver ikke være så veldig treg. I et og et halvt år var jeg legefrue i Sandnessjøen. Der var jeg stifter, leder og eneste medlem i "Sandnessjøen Fiinere Lægefrueforening".

For de som ikke vet det så er Sandnessjøen en av de vakreste stedene i Norge. Altså ikke selve husklynga. Den finnes ikke vakker, men det er vel egentlig overflødig å si? Det finnes ingen fine steder nord for Røros. Ikke bebyggelsen. Det er fakta. Men naturen på Helgelandskysten er fantastisk. De Syv søstre, utsikten til Dønnamann, Hærøy, havet og lukten av lyng og hav. En dag skal jeg kjøre Ironman på Alsten. Mer om det senere.

Hav, fjell og masse vær. Det er Helgelandskysten. Der kjøpte vi båt sammen med noen andre, og livskvaliteten steg 114,6%. Også denne båten var en Rana Fisk 17 fot, men den var satt opp for Helgelandskysten. Dvs at den hadde en 50 HK i steden. Grunnen til overmotoriseringen var at når man så uværet komme så skulle man ha nok fart til å pelle seg til land før bølgene senket såpekoppen med mann og mus.

I går var jeg ute og løp. Da så jeg uværet komme. Det uværet som dere ser avbildet på den lille akvarellen øverst. Jeg er også stor, brei og halvplanende og der og da ønsket jeg meg 50 HK Evinrude og klar løype hjem til basen. Men jeg hadde bare nye joggesko av den tunge typen. Og jeg og skoene sammen tilsvarte vel ca 25 HK.

Men denne gangen rakk jeg både det og å lage akvarellen. For det er en dårlig triatlet som ikke kan gjøre flere ting samtidig, f.eks slenge sammen en akvarell mens han løper!

Men jeg jobber med å få trimmet motoren og prøver også å kvitte meg med noe dødvekt altså, jeg har skumle planer! Mer om det senere.

1 kommentar:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.