09.06.2006

Hvorfor har dere så digre sekker multisportere?

Det er litt farlig å si at godt merka løyper og asfalt er en forutsetning for et godt arrangemenet. Oslofjord triatlon har og har hatt ansvaret for konkurranser med både grus, jord, røtter og fjell. Til dels store fjell. Og til dels litt manglende merking.

Men konkurranser i skauen som går ut på å løpe med sykkel uten hjul på skulderen, padle i gummibåt, løpe parvis med tre bein, orientere og pugge kart utenat. Kan det være no gøy da?

Jo da, gøy er det. Hvis man liker selskapsleker, utdrikningslag, feltløp med full pakning og lignende fandenskap. Men det gjør ikke jeg, var liksom ferdig med slikt etter "cowboy og indiander" og Forsvaret, så jeg hadde ikke tenkt å være med på noe slikt. Men så ble jeg overtalt.

Det er ofte en kvinne som står bak og har skylden for de problemer som man kommer opp i. Her er forresten bilde av hun som har skylda i dette tilfellet. Adeleid. Adeleid poser og viser legg som det heter. Dette er etter at vi kom i mål. Nest sist. Da var det ikke så mange igjen i området.

Det var ikke så mange i området da vi kom før start heller. Det var no mygg. Og et telt. Og no multisportere som var ute etter å værve no damer til neste konkurranse. Men etter hvert kom det flere og flere. Med sykler med kartleserbrett og kjempedigre sekker.

Hallo? Innbydelsen til konkurransen sa at man trengte hjelm, løpesko og kompass. Temperaturen var greie 18-19 grader. Hva skal du da med Berghaus klatrejakke og kjempesekk? Jeg skjønner forresten ideen med jakka. Den var for å holde myggen unna. For det er mye mygg i skogen. Ved asfalten er det mye mindre av det. Det er også en grunn til at triatlon er en mye mer stiligere sport enn det utdrikningslag med tidtagning er. Men hva med ryggsekken, skulle de ha med fem av hver av alt i sekken? Men det er kanskje noe med de som driver med dette, som gjør at de bare må se ut som om de er klar for å bestige en eller annen fjelltopp?

Og sånn sett er vi jo like. De med kjempesekker og vi som kler på oss tempohjelm og zipphjul for å sykle til butikken for å kjøpe brød. Så det er en fin ting å bli utfordret litt til å se seg selv med andres øyne. For de som møter opp uerfarne på en triatlonkonkurranse, så er vi nok både skremmende og ikke reint lite rare med alt utstyret vårt, med sjargongen våre (T1, "taper", Pre-race?) og alle de rare meningene våre.

Men nå har jeg prøvd det og jeg vet at dette kommer jeg ikke til å prøve på lenge, lenge, lenge. Hvorfor?

Rett og slett fordi det er triatlon jeg driver med. Og tatt som trening har det liten overføringsverdi til triatlon. Hadde jeg brukt 1t30 på å løpe så hadde det gitt meg fremgang. Dette gjorde ikke. Saken er lukket.

Her er løypa jeg fulgte. Adeleid hadde i tillegg en liten sveip nord på Sognsvann for å plukke opp en post eller to. Det gjorde hun mens jeg bada i Sognsvann. Det var kaldt.

Morro med alle disse lange navnene med både klubb, sponsor og "Team" rista sammen. "Inderdalen ski og fotballorienteringsklubb Team Kondomeriet". "Fredrikstad IF Team Fett og Lim". Drammen CK Team "Goggens pølsebod". Førstemann som prøver å skaffe seg egen sponsor i Oslofjord triatlon og blander inn klubbnavnet i det, skal få se hvor kort tid det tar før overgangen til en sponsorliberal klubb eller sponsornavnet klubb som Royal Sport skal bli ordnet!

Men det var morro altså. Takk til Adeleid for at hun lurte meg med på det!

7 kommentarer:

Anonym sa...

synes det var sjempemoro med multisport jeg!!:) Gøyalt å bli sliten og å le om hverandre. Særlig moro at Bent tok seg av badingen i 15 gradersvannet...;) Alt utenom to ting var gøy. Myggsvermen... og sykkeletappen...som ble til trille-sykkel-etappen...Men takk til Vigleik for at han tror vi er gode til å sykle:)Forreste stilig med GPS-bildet av hvor vi var hen. Men det er greiters det Bent, da må jeg finne meg et nytt offer dersom det skal bli lag til Oslo City Challenge neste helg.... så kan du angre og sitte å tenke på at det egentlig var ganske kult å løpe med sykkel på skulderen og med sammentapede bein....:) hihi...

Oslofjord Triatlon sa...

du kan alltid overbevise meg Adeleid, men sikkert lurt av deg å finne et annet offer hvis du vil komme litt fortere frem :-)

Anonym sa...

SURPOMP !

Oslofjord Triatlon sa...

hihi. tror ikke det min anonyme venn

Oslofjord Triatlon sa...

Nå har jeg lest innlegget mitt en gang til for å se om jeg kunne vært litt surpomp da jeg skrev det og ellers også. Men nei, tror ikke jeg skriver noe annet enn at multisport ikke er noe for meg. Hvis det er å være surpomp så får jeg bare leve med det :-)

Anonym sa...

Artig å lese en triatlets kommentar om multisport - om enn en smule annerledes enn Håvard J. og Anne E's kommentarer tidligere -tror nok de så mere sjarmen og gleden ved det hele, men var nok for slitne til å si at det ikke hadde treningsverdi. Men sant skal sies, når jeg leste om løpet virket det artig men også som en selskaps lek av multisport og det skal Single-X også være - forskjellig fra hver arrangør - så prøv igjen du Bent før du avskriver det...f,eks Vestergyllen i Asker i September, da skal jeg legge en løype med god treningsverdi også for triatleter.

Oslofjord Triatlon sa...

Hehe. Tror du skal se på helheten i det jeg mener om det. For meg, som subbemosjonist så har det liten verdi. Men jeg ser jo at det har stor verdi for de som har litt mer treningsgrunnlag og litt mer evne og vilje til å presse seg. Som Anne E og Håvard. De er liksom i en litt annen klasse, men jeg liker jo sammenligningen.

Men det var stor morro. Og kan godt hende at jeg vil prøve det igjen. Men jeg tør ikke å gjøre det i "sesongen". Jeg sykler og løper for lite i skauen og risikoen for å tryne radikalt er for stor. Derfor holder jeg meg også unna "På Rømmen" f.eks.

Så altså: for meg blir det en selskapslek, men jeg ser også som sagt at for de som er gode på dette så er det skikkelig idrett.