07.09.2006

Rogue's Gallery, aldersgrense 18 år

Jeg har litt vansker med å komme i gang igjen etter IronDuck. Kroppen er ikke så gal, men jeg leter etter meningen med 2007 . På siste styremøte i Oslofjord triatlon bestemte vi at meningen med livet er triatlon, så den er grei. Men konkretisering av meningen med 2007 er det litt værre med og noe som er mitt eget ansvar. Individets frihet og selvbestemmelse er generelt no skikkelig møl, men akkurat på dette området er det ok å ha illusjonen av fri vilje og jeg komme vel fram til noe.

Veien mot det som skal skje i 2007 er noget klarere. Jeg har tatt en kjapp og kjent gjennomgang av ikke fullt så kjappe, men akk så kjente problemer. De begrensende faktorene mine på en lang triatlon. Og kort. Og mellomlang. Og litt lenger enn mellomlang.

Rett og slett: Jeg kan overhode ikke løpe og jeg er for svak i overkroppen. For siste gang skal jeg prøve å ta meg sammen og derfor skal denne vinteren stå i løpingens tegn, mye løping, etter hvert lang løping. Og så skal jeg kjøpe meg en romaskin. Blir det snø skal jeg gå på ski, men er jeg heldig og det blir en skikkelig Fredrikstadvinter kan det godt hende jeg slipper det i år. Foreløpig er det ikke mye mer konkret enn det, så tips er velkommen.

Apropos tips. Er du egentlig litt svak for shantier og sjømannsanger, men av forståelige grunner kvier deg for å ha "De beste sangene om redningsskøyter av Erik Bye" og "Ramsalte viser og groviser av Svelvik Mannskor og Grill" i platehylla? Jeg, Johnny Depp og Gore Verbinski skal hjelpe deg ut av denne knipa.

De to siste har vært executive producers (hva nå det er) på samlinga "Rogue's Gallery" - Pirate Ballads, Sea Songs & Chanteys. To hele skiver som er splitteminebramseil fulle av sanger som passer som følge til å: heise seil, finne frem den nihalede katt, bruke dnhk, gå planken, spikke trebein, kjølhale, heise sjørøverflagg, få skutt av begge bein med en kanonkule og sette alle kluter til.

Her er det masse flotte sanger, ganske mange i relativt tradisjonell tapping til tross for at sangerne er Bono, Sting, Bryan Ferry, Nick Cave, Lou Reed. Det er snille sanger mange av dem, sanger du kan spille for arvetanter uten saltvann i årene og du følerkanskje at sjørøvere egentlig var minst like oppskrytt som vikinger, din første øl og Beatles.

Men så putter du inn cd nummer to og treffer først Jack Shit med "Boney was a Warrior" og så møter du Loudon Wainwright III med den gamle Limerick-klassikeren som sist ble sett i et havnekvarter i Marseille sammen med Sex Pistols:

Good ship Venus (jeg har fjernet noen vers av hensyn til evt sarte sjeler)

Twas on the good ship Venus,
By Christ you should have seen us;
The figurehead
Was a whore in bed
Sucking a dead man's penis.

The captain's name was Lugger.
By Christ he was a bugger.
He wasn't fit
To shovel shit
From one ship to another.

The first mate's name was Carter.
By God he was a farter.
When the wind wouldn't blow,
And the ship wouldn't go,
Carter the farter would start 'er.

The second mate's name was Hopper.
By God he had a whopper;
Twice round the deck,
Thrice round his neck,
And up his arse for a stopper.

The second mate was Andy,
By Christ he had a dandy,
Till they crushed his cock
On a jagged rock
For coming in the brandy.

The third mate's name was Morgan,
By god he was a gorgon,
From half past eight
he played till late,
Upon the captain's organ.

The captain's wife was Mabel,
And by God was she able
To give the crew
Their daily screw
Upon the galley table.

The captain's daughter Charlotte,
Was born and bred a harlot,
Her thighs at night
were lily white,
By morning they were scarlet.

The cabin boy was Kipper,
By Christ he was a nipper.
He stuffed his arse
with broken glass
And circumcised the skipper.

And when we reached our station,
Through skillful navigation,
The ship got sunk
in a wave of spunk,
From too much fornication.

Ingen kommentarer: